Jos Lola Wallinkosken haluaa saada kiehahtamaan, laihdutuskuurikeskustelu tekee sen takuuvarmasti.

– Inhoan dieettejä ja laihdutuskeskustelua yli kaiken, hän sanoo.

– Kilahdan heti, jos joku alkaa selittää minulle ”oikeasta ruokavaliosta”.

– Minua on koko elämäni ajan tungettu tiettyyn muottiin monelta suunnalta, joten olen täysin kyllästynyt siihen aihepiiriin, entinen Miss Suomi sanoo.

Lolaa harmittaa erityisesti se, että laihdutuksesta on tullut yleinen keskustelunaihe, jota puidaan missä vain ja seurassa kuin seurassa.

– En ymmärrä sitä, miksi laihdutuksesta tai esimerkiksi omasta päihteiden käytöstä on tullut aihe, josta aletaan keskustella vaikka lounaspöydässä. Nehän ovat intiimejä, yksityisiä asioita.

Lola on sinut oman vartalonsa kanssa.

– Muut ovat aina ottaneet enemmän paineita ulkonäöstäni kuin minä itse, hän sanoo.

– Minulle hoettiin missi- ja mallivuosina jatkuvasti, että enkö tajua, että vartalossani on ongelmakohtia. Sain kuulla vuosia reisistäni ja niiden koosta. Ihmiset eivät tajunneet, että reisissä on lihaksia, jos on harrastanut vuosia kilpatanssia. Vartalo ei ole silloin samanlainen kuin mallilla, joka on ollut 14-vuotiaasta asti syömättä.

– Osa ihmisistä haluaa kertoa minulle käsityksistään, koska he kuvittelevat, että pidän itseäni täydellisenä. Tiedän millainen olen. Tiedän omat puutteeni ja virheeni. Joitakin niistä siedän, joitakin pyrin parantamaan. Mutta teen sen vain itseni, en muiden mielipiteiden takia.

Lähde: Iltalehti 18.11.2008