200 000 suomalaista sairastaa tietämättään
Vaarallinen aikuisiän diabetes voi tehdä tuhojaan salaa vuosien ajan.

Tunnista oireet

Vaikka kakkostyypin diabetes ei oireile välttämättä millään tavalla, joidenkin tutkimusten mukaan nämä merkit saattavat varoittaa taudista.

* Jano
* Väsymys
* Pissahätä
* Huono näkö
* Huono verenkierto
* Kutina
* Laihtuminen
* Velttous
* Puutuminen
* Haavat
* Nälkä
* Verenpaine

Jano paljasti Mikan diabeteksen

– Niin uskomatonta kuin se onkin, valtaosa sairastuneista ei edes tiedä taudistaan, ylilääkäri Timo Saaristo kertoo.

Salakavalasti puhkeava kakkostyypin diabetes (ns. aikuisiän diabetes) saa muhia elimistössä usein kaikessa rauhassa, sillä se ei oireile välttämättä millään tavalla.

Saariston mukaan jopa ensimmäiset kymmenen sairastusvuotta voivat hujahtaa ohi ilman mitään havaittavia merkkejä.

Kun oireet sitten vihdoin puhkeavat, ne voivat olla kohtalokkaita.

– Ei ole harvinaista, että potilas saa veritulpan tai muun äkillisen sairauden, ja vasta silloin paljastuu, mikä on taustalla, Saaristo selittää.

Tauti nakertaa elimistöä

Tätä vaarallista tautia tietämättään sairastavia suomalaisia on hälyttävän paljon.

Tuoreen tutkimuksen mukaan jopa kahdeksan prosenttia keski-ikäisistä miehistä ja seitsemän prosenttia naisista kuuluu joukkoon.

Vaikkei diabetes sinällään tapa, sen nostattama korkea verensokeriarvo voi tehdä elimistössä pahaa jälkeä.

Se voi aiheuttaa muun muassa haitallisia aineenvaihdunnanmuutoksia ja nostaa verenpainetta vaarallisen korkealle – ja näin lyhentää elinikää.

Viisi ohjetta

Kakkostyypin diabeteksen puhkeamista voi estää seuraavia neuvoja noudattamalla:

1. Pudota painoa. Sopiva määrä on yleensä viisi prosenttia painosta.

2. Lisää liikuntaa. Minimimäärä on neljä tuntia viikossa.

5. Syö runsaasti kuituja. Niitä saat hedelmistä, marjoista, vihanneksista

Varpun kommentointia

Faktan jälkeen seuraakin fiktio:

”5.   ja ruisleivästä.”

KTL:n tietokannan Finelin mukaan ruisnäkkileipä ja hapankorppu mahtuvat niukin naukin 10 eniten liukenematonta kuitua sisältävän tuotteen  joukkoon.  20 joukkoon mahtuu jo ruissihtijauho. Ruisleivissä on ruisjauhoa lähes aina jatkettu vehnäjauhoilla. Jostakin syystä näissä yhteyksissä ei koskaan puhuta liukenevasta kuidusta, jota on kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä ja joka on myös kovasti hyväksi ruoansulatukselle.

”3. Karsi ruokavaliosta kovia rasvoja, kuten voita ja rasvaseoksia, maitotuotteita, juustoja, lihaa ja makkaraa.”

Käytännön kokemukset osoittavat, että diabeetikot voivat runsashiilihydraattisella ruokavaliolla huonosti.  Lääketehtaat voivat samaan aikaan hyvin.

”4. Syö kuitenkin kohtuudella pehmeää rasvaa. Suotavia ovat esimerkiksi kasvirasvalevitteet, öljyt, kala ja siipikarja.”

Käsitteet ”kova” ja”pehmeä” rasva ovat harhaanjohtavia. Diabeetikon kannattaa syödä luonnollisia rasvoja, ja nimenomaan korvata huonot hiilihydraatit luonnollisilla rasvoilla, lähinnä oliiviöljyllä ja voilla. Huonoja hiilihydraatteja ovat sokeria ja tärkkelystä sisältävät tuotteet.

Nykyisillä diabeetikoiden hoito-ohjeilla on saatu Suomen sokeritautiset voimaan entistä huonommin. Ehkä jokaisen diabeetikon kannattaisi nyt ottaa elämänsä ohjat omiin käsiin ja alkaa uskoa vain oman kroppansa todistusta. Kokeile erilaisia ateriavaihtoehtoja ja mittaa joka kerran verensokerisi.   Tee johtopäätöksesi sen jälkeen!