1. Puoliltapäivin tein lämmittelyvenytyksen Supervenyttely-kirjan ohjeilla. Kirjan lupaus oli: ”Lämmittelyliikkeiden tekeminen vie vain muutaman minuutin.” Nyt kun jo tiesin liikkeet entuudestaan, minulta vei ohjelman läpiviemiseen (minimitoistoilla ja -hengityksillä) 27 min., mikä ei vastaa käsitystäni muutamasta (vrt. ”Söin vain muutaman omenan, 27 kpl…”).

Mutta venyttelyn jälkeen kroppa oli lämmin ja jaksoin taas istua tietokoneen ääreen. Liuska tekstiä (vastaa yhtä tuntia) ja takaisin jumppamatolle. Taidan muuten olla aikamoisen etuoikeutettu, kun voin pitää työpyödän vieressä treenimattoa ja treenata heti kun sattuu vaan huvittamaan …

2. Tiikeri-qigongia
ravisteluja ja pyörittelyjä

Kahvakuulatreeni:
lämmittelyä 8-kiloisen kanssa
2 x 8 kyykkyjä steppilaudalle eli ns. pyllähdyksiä /12 kg
2 x 10 yhden käden deadliftejä /16 kg
2 x 8 täyskyykkyä 8 kg kuula kummassakin kädessä (otin rauhallisesti, koska en halua taas kipeytyä)

Pyörittelyjä, ravisteluja ja prodepalari tässä välissä.

Dynaamisia venytyksiä Supervenyttelyn ohjein. Sarjan läpivieminen vei parikymmentä minuuttia lyhimmillä toistoilla.

Treenin kesto yht. 52 min
Maxsyke 155 (84%)
Keskisyke 114 (62%)
443 kcal

Aki Loikkanen soitti eilen ja muun ohessa juttelimme käsitteestä ”kehon kannatus”. Kirjassaan Sana´ Ki terveydellinen maailmankuva Aki kirjoittaa:

”Sana´Ki -maailmankuva kutsuu maan vetovoiman ja lihasten jännityksen aiheuttaman ongelman ratkaisua kehon kannatukseksi. Kehon kannatus eli ripustus voi olla kehno, normaali, riittävä tai optimaalinen. Sana´Ki terveydellinen maailmankuva pyrkii ripustuksen osatekijöiden jäsnetämiseen. Selkärangan, rintakehän, pään jne. Asennon arvioiminen on välttämätöntä, mikäli halutaan muuttaa kannatusta.”

Vyötärön palauttamisen osatekijät ovat:
a) rintakehän nostaminen
b) lihasten pidentäminen (leveä selkälihas, vastalihakset, selän ojentarunko lannerangan alueella, nelikulmainen lannelihas, lanne-suoliluulihas)
c)kollageeniterapia (vatsalihasten ja kalvojen nostaminen kylkikaaren alla (tarvittaessa), leveän selkälihaksen jumiutumisen poistaminen (tarvittaessa)
d)pallealihaksella hengittämisen oppiminen
e) paksunsuolen ”ylimääräisen” ulostemassan poistaminen
f) ihonalaisen rasvakudoksen vähentäminen (tarvittaessa)”

Aki arvioi, että tuon koko prosessin läpikäyminen saattaa viedä 2-3 vuottakin. Mutta kun sen kerran kunnolla tekee, ylläpito käy sitten vähemmällä vaivalla. Minulle on kahdella käyntikerralla tehty siis tuon kollageeniterapian mukaiset toimenpiteet ja loppu on sitten oman sitkeyteni varassa…