Pitääkö ennen lenkkiä venytellä?

Lääkäri: Pitkistä passiivisista venytyksistä ei ole hyötyä ennen juoksulenkkiä. Yli 10 sekuntia kestävät venytykset saattavat olla jopa haitaksi, sillä ne löysentävät lihasta. Lihakset kaipaisivat ennen urheilusuoritusta lämmittelyä ja aktiivista liikettä, kuten alaraajan eteen-taakse-sivuille-heilautuksia, käsien pyörittelyä ja lantion pyörityksiä. Näin lihakset aktivoituvat ja urheilusuoritus sujuu paremmin.

Naprapaatti: Venyttelystä ei ole merkittävää hyötyä juoksemisen kannalta. Venyttely lisää hetkellisesti liikkuvuutta, mutta esimerkiksi pitkillä matkoilla ”jäykkyydestä” saattaa olla hyötyä juoksun taloudellisuuden kannalta. Venyttelyä tärkeämpää on saada kehon lämpötila nousemaan ennen urheilusuoritusta. Tämä toteutuu maltillisella liikkeellelähdöllä tai hermo-lihasjärjestelmää aktivoivalla alkuverryttelyllä.

Entä lenkin jälkeen?

Lääkäri: Lihaksia ei tulisi venytellä heti lenkin jälkeen. Väsynyttä lihasta ei saa venyttää väkisin, se voi olla jopa vaarallista. Seurauksena voi olla lihaskudoksen lieviä vaurioita. Lihas lyhenee harjoituksessa jonkin verran, joten sitä voi venytellä pari tuntia suorituksen jälkeen. Silloin lihas rentoutuu ja palautuu lepopituuteensa, mutta ei siinä juuri sen kummempaa tapahdu.

Naprapaatti: Venyttely ei nopeuta palautumista eikä esimerkiksi vähennä urheiluvammojen riskiä. Venyttelystä ennen tai jälkeen lenkin ei ole merkittävää fyysistä hyötyä.

Auttaako venyttely lihaskipuihin?

Lääkäri: Kun lihakset ovat ”terveesti kipeitä” rasituksen jälkeen, pitkäkestoinen kiristysrajalle saakka menevä venyttely rentouttaa lihaksia ja parantaa niiden verenkiertoa. Verenkierron parantuessa lihaksesta poistuu kipua aiheuttavia kuona-aineita. Silloin venyttelystä on jonkin verran hyötyä. Tosin harjoitusta edeltävä lämmittely ja harjoituksen jälkeinen loppujäähdyttely ehkäisevät lihaskipuja tehokkaammin.

Naprapaatti: Toiset kokevat saavansa venyttelystä hetkellistä helpotusta lihaskipuihinsa. Venyttely ei kuitenkaan tutkimusten mukaan vähennä harjoituksen aiheuttamaa lihasten kipeytymistä. Siihen auttaa vain harjoitteluun tottuminen sitä asteittain lisäämällä. Venyttelyn vaikutusta työperäisiin lihaskipuihin on tutkittu laihoin tuloksin.

Vastaajina urheilulääkäri Harri Hakkarainen Vierumäen urheiluopistosta ja naprapaatti Petteri Koski D.N. Ergo-Selkäklinikalta.

(Lähde: IL 24.7.2009)

Mainokset