Penkoessani tiedostojani, törmäsin tämmöiseen tallettamaani (ja sitten unohtamaani juttuun):

Sporttinen kroppa, hyllyvä vatsa

Liikunnallisia nuoria naisia vaivaa uusi ilmiö: vyötärölle kertyvä vararavinto.

Happamuuden noidankehä

PH-teorian mukaan keho alkaa itse tuottaa happamuutta, kun ärsykkeitä tulee riittävästi.

Ihminen syö happopitoista ruokaa, on stressaantunut tai ärtynyt ja lepää liian vähän.

Happamuus elimistössä lisääntyy. Se alkaa kehittää bakteeri-, hiiva- ja homekasvustoja, jotka tuottavat lisää happoja.

Elimistö suojelee itseään hapoilta kerryttämällä rasvakerrosta.

Ylipaino ja happamuuden aiheuttama väsymys lisäävät himoa kahviin, alkoholiin ja sokeriin. Noidankehä kiihtyy.

Avokadoa poskeen

PH-guru Robert O. Young listaa muun muassa nämä ruoka-aineet vältettäviksi (happamat) ja suosittaviksi (emäksiset):

Happamat: Liha, kananmuna, maito ja kaikki maitojalosteet, sokeri, keinotekoiset makeutusaineet, maapähkinät, maissi, hiiva, soijakastike, viinietikka, oliivit, sinappi, ketsuppi, valmiit kastikkeet, alkoholi, kahvi, musta ja vihreä tee, virvoitusjuomat, mehut, urheilujuomat, hedelmät, sienet.

Emäksiset: Avokado, kookospähkinä (myös luonnonmukaisesti valmistettu kookosöljy ja -maito), vastapyydetty villi kala, siemenöljyt, parsakaali, kurkku.

Jumppasaleilla näkee yhä useammin naisia – yleensä nuoria – jotka ovat muuten sporttisia, mutta vyötäröllä on tukeva kerros vararavintoa.

Aika usein tällainen henkilö on jumppaohjaaja, joka urheilee monia tunteja viikossa.

Mistä ihmeestä moinen johtuu? Ravitsemukseen erikoistunut omavalmentaja Satu Rusanen Cross Training Systemsistä uskoo tietävänsä syyn.

– Taustalla on elimistön happamoituminen, joka sekoittaa aineenvaihdunnan. Syntyy kierre, jota on vaikea katkaista itse, hän sanoo.

Happamuusteorian mukaan ihmisellä on tietty happo-emästasapaino eli pH-arvo.

Mitä emäksisempi keho on, sitä paremmin ihminen todennäköisesti voi. Hapan elimistö altistaa ylipainolle ja aineenvaihdunnan ongelmille.

Happamuutta aiheuttavat nykyinen hektinen elämänmeno ja vääränlaiset ruokatottumukset.

– Stressi ja ärtymys happamoittavat elimistöä, samoin maitohapoille vievä kovatehoinen liikunta, Rusanen uskoo.

– Jos vielä syöminen on epäsäännöllistä ja siihen liittyy napostelua tai makeanhimoa, kierre on valmis, Rusanen listaa.

– Kun lepo jää liian vähälle ja vapaa-ajalla biletetään baareissa, keho rasittuu lisää. Myös e-pillerit ja hormonikierukat aiheuttavat happamuutta.

Ruoka on vain yksi tekijä happamuuden säätelyssä, mutta sitäkin tärkeämpi.

– 80 prosenttia ruuasta olisi hyvä koostaa emäksisistä ruoka-aineista, kuten vihanneksista ja tuoreesta ei-kasvatetusta kalasta, Rusanen vinkkaa.

– Usein jumppavetäjät tankkaavat tunnin jälkeen vaaleaa pastaa. Nopeat hiilihydraatit ovat kuitenkin hapanta ruokaa.

Pahimmat sutjakan vyötärön viholliset ovat alkoholi ja sokeri.

– Sokeri pysäyttää rasvanpolton kuin seinään ja antaa hyvän kasvualustan hiivoille. Hiivan turvottama vatsa on hyvin yleinen ongelma, mutta omavalmentajan tai ravintoterapeutin avulla saadaan usein hyvinkin nopeita tuloksia, Rusanen lohduttaa.

HANNA RUSILA/IL 12.6.2009

Täällä Saksassa noita happo-emäs-tasapainojuttuja näkee lehdissä useinkin. En ole koskaan oikein osannut päättää, mitä asiasta ajattelisin, en siis tiedä uskoako vai olla uskomatta. Luin juuri eilen loppuun kirjan The Complete Natural Medicine Guide to Women’s Health ja siinäkin puhuttiin samasta aiheesta. Mutta kirja kokonaisuudessaan oli sellainen, että sitä piti lukea kriittisellä suurennuslasilla, joukossa oli huuhaata, vanhentuneita tietoja JA hyvää asiaa (kirjoittajista kaksi on sekä perinteisen että vaihtoehtoisen lääketieteen tohtoreita).

Mutta vyötäröni vaan jatkaa muuttumistaan tärövyöksi. Paino ei muutu, mutta vyötärö leviää. Ilman sokeria ja pastaa. Merkillinen juttu. Jatkan tutkimuksia ja aloitan taas uuden ihmiskokeen :).

Mainokset