Kiintoisaa seurata, miten ns. virallinen valistus alkaa lähestyä hiilaritietoista ajattelua :). Tämän päivän Iltalehdessä Patrik Borg kehottaa laihduttajia syömään enemmän proteiinia. Laihdu ilman nälkää -kirjojen lukijat eivät hämmästyne …

Lisää proteiineja!

Laihduttajan paras apulainen proteiini pitää nälkää, mutta myös kuluttaa kaloreita.

MUISTA! Proteiinilla on tärkeä tehtävä kehon nesteiden säätelyssä. Jos ravinnossa ei ole tarpeeksi proteiinia, kudoksiin voi kertyä nestettä.

Proteiinien merkitys laihduttajan ruokavaliossa helposti unohtuu. Monen huomio kiinnittyy kasvisten, hedelmien ja marjojen lisäämiseen ja täysjyväviljoihin.

– Laihduttamisen kannalta kaikkein tärkeintä on saada riittävästi proteiineja. Niitä pitäisi nauttia päivän jokaisella aterialla. Proteiinit pitävät hyvin nälkää ja ne tasaavat myös verensokerin arvoja, ravitsemusasiantuntija Patrik Borg sanoo.

Ruokavalion riittävä proteiinimäärä edesauttaa lihasmassan säilymistä. Lihakset ovat taas suorassa yhteydessä aineenvaihduntaan.

– Proteiineista saa pienen lisän aineenvaihduntaan. Ne kuluttavat kaikista ruoka-aineista parhaiten kaloreita. Proteiinit tasaavat myös hormonaalisia toimintoja, joilla taas on vaikutuksia painoon ja terveyteen, Borg toteaa ja muistuttaa, että myös säännöllinen ateriarytmi on tärkeä laihduttajalle.

Jäämme jännityksellä odottamaan, milloin laihduttajia muistutetaan rasvasta. Ja unohdetaan vaikkapa tuo täysjyvämantra hetkeksi.

Mainokset