Kardiologi (sydänsairauksiin erikoistunut lääketieteen tohtori) Al Sears sydänsairauksista, Atkinsin dieetistä, kolesterolista, laihduttamisesta …

Miksi perinteinen lähestymistapa sydänsairauksiin on epäonnistunut?

Se ei toimi, koska se perustuu väärille olettamuksille. Ehkäistäksesi sydänsairauden synnyn sinun täytyy kyseenalaistaa kaikki, mitä olet kuullut sydänsairauksista.

Syöty rasva ei ole avainasemassa. Tärkkelys ruokkii sydänsairauksia, ei rasva.

Pitkäkestoinen aerobinen harjoittelu merkitsee elimistölle pitkäkestoista stressiä. Sydämelle ovat hyväksi intervalliharjoitukset ja voimaharjoittelu.

Kolesteroli ei aiheuta sydänsairauksia

Atkinsin dieetistä

Tohtori Atkins diagnosoi täsmällisesti syyn nykyajan lihavuus-, diabetes- ja sydänsairausepidemian, mutta hän määräsi väärät lääkkeet.

Atkinsin lähestymistavan ongelma on siinä, ettei hän kiinnittänyt huomiota muunneltuihin rasvoihin eikä hiilihydraattien laatuun. Hiilihydraattigrammojen tuijottaminen on yhtä turhaa kuin rasvagrammojen.

Sydämelle paras ravitsemus noudattaa paleojakautumaa [tässä Sears lainaa Loren Cordainia]: 31% hiilareita, 31% proteiinia ja 38% rasvaa.

On tilanteita, joissa kokonaiskolesteroliarvojen laskiessa kuolemanriski kasvaa

Korkealla kolesterolilla näyttäisi olevan suojaava vaikutus vanhuksilla. Yalen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan ihmiset, joilla oli alhainen kokonaiskolesteroli, sairastuivat sydänsairauksiin kaksi kertaa useammin kuin ne, joilla oli korkea kolesteroli (Krumholz HM et al. Lack of association between cholesterol and coronary heart disease mortality and morbidity and all-cause mortality in persons older than 70 years. Journal of American Medical Association, 1994 Nov; 272(17):1335-1340.)

Yksinkertainen neuvo laihduttajalle

Syö enemmän proteiinia kuin kehosi tarvitsee. Se viestittää elimistöllesi, ettei nälänhätää ole tulossa, joten rasvaa ei tarvitse varastoida, vaan rasvavarastoja voi käyttää muihin tarkoituksiin.

Lähde: The Doctor’s Heart Cure (Dragon Door Publications, 2004)

Advertisements