Ote elokuussa 2010 ilmestyvästä kirjasta Laihdu! kun painoindeksi ylittää kengännumeron (työnimi), jossa seurataan Mahattaren ja Kican laidutusurakkaa. Olen poiminut 18 vinkistä muutaman keskeisen:

1. ASETA ITSELLESI TAVOITE

Tavoitteesi voi olla esimerkiksi se, että laihdut yhden kilon joulukuun aikana. Tai aivan vaatimattomasti se, että et liho grammaakaan. Pääasia, että päätät tavoitteesi ja pidät siitä kiinni. Kirjoita se ylös ja laita viesti johonkin, mistä näet sen monta kertaa päivässä. Jääkaapin ovi on tehokkaaksi havaittu paikka.

2. JUHLI SALLITUSTI JA HALLITUSTI

Enemmistö laihduttajista uskoo, että juhliminen on laihduttamisen aikana kiellettyä. Tämä ajatus pohjautuu pitkälti siihen vanhanaikaiseen “laihdutuskuuri“-ajatteluun, jonka mukaan laihduttaja ensin kärsii nälkää ja kieltäytyy kaikesta hyvästä muutaman viikon tai kuukauden ajan, ja sen jälkeen voi taas alkaa syödä mitä hyvänsä ja palkita itsensä herkuilla tai roskaruoalla. On päivänselvää, että tällaiset kuurit ovat tuomittuja epäonnistumaan.

Eräässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten dieettilomat vaikuttavat painonpudotukseen. Tutkijoiden olettamus oli, että jos dieettilomia otettaisiin mukaan jo laihdutuskuurin varhaisemmassa vaiheessa, se saattaisi vähentää epäonnistumisten määrää laihduttamisessa. Kaksi laihduttajaryhmää laitettiin pitämään tauot laihduttamisesta tiettyjen aikarajojen mukaan. Koehenkilöt noudattivat annettuja ohjeita ja keskeyttivät säännöllisin väliajoin laihdutusruokavalion noudattamisen ja säännöllisen punnituksen. Liikunnan harrastamista he eivät keskeyttäneet.

Tutkimus tavallaan epäonnistui: tutkijat havaitsivat hämmästyksekseen, ettei koehenkilöiden välillä ollut ratkaisevia eroja dieettilomien seurauksena. Heidän painonsa pysyi joko ennallaan tai nousi aivan lievästi. Kenelläkään ei ollut vaikeuksia palata takaisin ruokavalioon ja säännölliseen punnitukseen. Mitään pysyvää vauriota ei dieettilomista aiheutunut, päinvastoin. Tästä tutkijat tekivät sen päätelmän, että kun ruokavaliosta ja laihduttamisesta poikkeaminen tehtiin suunnitelmallisesti ja hallitusti (ja tässä tapauksessa tutkijoiden määräyksestä), sen seurauksena ei koettu ahdistusta tai syyllisyyttä, eivätkä nämä lomat johtaneet laihduttamisesta lipeämiseen.

Toinen perustelu dieettilomien hyödyllisyydelle on kirjoitettu sisään ihmisen biokemiaan. Meidän elimistömme on sillä tavalla viisaasti suunniteltu, että se varustautuu pahan päivän varalle, jotta selviäisimme mahdollisimman pitkään hengissä. Jos siis rajoitamme päivittäistä energiansaannin määrää, ennemmin tai myöhemmin elimistömme alkaa kynsin hampain pitää kiinni rasvavarastostaan. Jos me aina silloin tällöin syömme enemmän, me viestitämme näin kehollemme, ettei nälänhätää ole näköpiirissä ja että niistä rasvavarastoista voi ihan hyvin hiukan hellittääkin.

Tilapäisestä tavallista hiukan runsaammasta hiilihydraattien tai sokerin syömisestä ei ole muuta haittaa kuin hetkellinen painonnousu (pääasiassa kerääntynyttä nestettä), ja mahdolliset vatsakivut, mikäli et tavallisesti juurikaan syö esimerkiksi viljaa. Poikkeuksena tästä ovat sokeri- ja hiilihydraattiriippuvaiset ihmiset. Heidän kannattaa juhliessaankin noudattaa tiukemmin vähähiilihydraattisia periaatteita, estääkseen hiilihydraattien ahmimiskierteeseen ajautumisen.

Kenenkään ei kuitenkaan pidä uskotella itselleen, että juhlia voisi joka viikko perjantaista sunnuntaihin tai että päivittäin voisi mässäillä macadamia-pähkinöillä ja mascarpone-palleroilla, ja silti laihtuisi. Sellaiseen uskominen ei ole muuta kuin itsepetosta.

Sallitut ja hallitut dieettilomat auttavat sekä kehoa että psyykeä parempaan lopputulokseen. Joulukuun strategiaksi viisasta olisi suunnitella joulualusviikoille yksi palkkioateria viikossa. Se voi olla minkä tahansa poikkeama normaalista, mikä tuo sinulle iloa ja antaa mahdollisuuden esimerkiksi juhlia pikkujouluja.

Jouluaattona ja joulupäivänä voit päättää viettää dieettilomaa. Mutta aloita jo tapaninpäivänä ainakin asteittainen paluu normaaliin. Sen jälkeen tiukistele uudenvuoden aattoon asti, jolloin voit taas sallia itsellesi palkkioillan, jolloin juhlit hyvillä mielin tulevan vuoden hoikempaa vartaloasi!

3. ÄLÄ JUO KALOREITA

Pääsääntö on: jos siinä on kaloreita, älä juo sitä. Ei siis mehuja, limsoja tms.

Koska on todennäköistä, että kuitenkin haluat jonakin iltana nauttia glögiä tai juoda jouluaterialla punaviintä tai tummaa olutta tai joulusaunan jälkeen nauttia olutta tai siideriä, suunnittele nämä poikkeamat etukäteen. Liitä ne mukaan palkkioaterioihisi.

Muista kuitenkin, että alkoholi on kaikkein helpoin tapa lisätä turhia kaloreita. Alkoholin nauttiminen myös keskeyttää rasvanpolttamisen, koska maksa joutuu lujille alkoholinpolttamisen kanssa eikä ehdi paneutua rasvoihin.

5. MÄSSÄILE VALKUAISAINEITA

Valitse ruokapöydästä proteiinia, esimerkiksi kinkkua, kanaa tai kalkkunaa ja syö pelkästään sitä. Tämän etuja on paitsi se, että tunnet olosi tyytyväiseksi kylläisyyden myötä, myös se että valkuaisaineet vauhdittavat glukagoni-hormonin eritystä, ja siten auttavat elimistöäsi prosessoimaan hiilihydraatteja. Niinpä jos ja kun valitset valkuaisaineiden jälkeen jotakin hiilihydraattipitoista pöydästä, se ei ole enää niin suuri uhka vyötäröllesi.

6. JOS ET RAKASTA SITÄ, ÄLÄ SYÖ SITÄ

Älä haaskaa sallittuja juhlakaloreita sellaisiin jouluherkkuihin, jotka eivät loppujen lopuksi ole suuria suosikkejasi. Keskity vain niihin jouluruokiin, joita todella rakastat. Tämä sama pätee tietysti jouluruokiin, jotka valmistat kotona.

10. VIE MUKANA OMAT EVÄÄT

Jos menet juhliin, joissa tiedät tarjolla olevan vain sinua lihottavia sokeri- ja tärkkelysherkkuja, valmista hiilihydraattitietoista tarjottavaa, ja vie se mukanasi. Illan isäntäväki tuskin loukkaantuu, jos haluat kantaa kortesi kekoon tarjoiluissa. Eihän sinun tarvitse mainostaa, että ruokasi on hiilihydraattitietoista. Kerrot sen vain olevan uusi jouluruokareseptisi, jota rakastatat.

12. SITOUTA ITSESI JULKISESTI

Kerro muille juhlijoille, että laihdutat, ja vaadi heitä potkaisemaan itseäsi takapuoleen, jos he näkevät sinut ahtamassa hiilihydraatteja. Jos ystäväsi ovat solidaarisia, tämä toimii hyvänä kannustimena. Mutta mikäli jo etukäteen tiedät, että joukossa on joku, joka ottaa laihduttamisestasi kauheat paineet ja alkaa tyrkyttää kakkuja ja pikkuleipiä, ole mieluummin vaiti.

15. HARRASTA TAVALLISTA ENEMMÄN LIIKUNTAA

Koska joka tapauksessa syöt ja juot joulukuussa enemmän kuin olisi laihduttamisesi kannalta hyväksi, ota asiaksesi lisätä liikunnan määrää. Ihan mikä tahansa kevytkin liikunta on hyväksi. Tee vaikka ylimääräinen kävelylenkki joka päivä.

16. AIVOJEN HUIJAUSKEINO

Jos tunnet itsesi ja tiedät jo etukäteen ottavasti toisenkin lautasellisen silloin, kun ruoka on hyvää, huijaa aivojasi ottamalla ensimmäisellä kierroksella vain puolet aikomastasi. Sitten voit hyvällä omallatunnolla santsata toisen samanlaisen annoksen ‐ ja alitajuntasi uskoo sinun syöneen enemmän.

17. JUO KIVENNÄISVETTÄ

Jos olet päättänyt viettää alkoholipitoisen illan, pidä huoli siitä, että lasisi vieressä on aina iso lasillinen vähäsuolaista kivennäisvettä. Juo vähintään yhtä paljon vettä kuin juot alkoholia, mieluummin hiukan enemmän. Tämä konsti tepsii kahta kautta: toisaalta se tarjoaa käsillesi tekemistä kun koukistajalihas alkaa toimia turhan tehokkaasti (ja siis lasillinen toisensa jälkeen kumoutuu kurkkuusi). Toisaalta se huuhtelee maksaa ja auttaa sitä urakassaan.

Kolmas syy, miksi tapa on hyvä opetella, on siinä että veden juominen vähentää krapulaa seuraavana päivänä. Niinpä selvitä vähemmillä krapulamässyvaurioillakin!

18. KAIKKEIN TÄRKEIN NEUVO: NAUTI JOULUSTA TÄYSIN SIEMAUKSIN!

Niuhottamalla et saa aikaan kuin pahan mielen, ja pohjustat mahdollista megaluokan repsahdusta.

Advertisements