Olen päättänyt pitää absoluuttisen sokerittoman vuoden 2010. Sokerittomuudella tarkoitan lisättyä (ja piilo-)sokeria.

Oma sokeririippuvaisuuteni on lievää, en hamua sokeria sisältäviä tuotteita kuin PMS-häiriöissä ja synkimpinä masennuksen hetkinä – ja jouluna. Pullia, kakkuja ja pikkuleipiä en ole syönyt vuosiin, vaikka joskus entisessä elämässä pidin niistä. Niistä vierotin itseni hyvin nopeasti. Jäljelle ovat jääneet vain lakritsa, suklaa ja jäätelö.

PMS-häiriöissä (ei ihan joka kuukausi, mutta useimpina kuukausina) hamuan lakritsaa ja tummaa suklaata. Kesälomamatkoilla Suomessa sorrun lakritsaan jokseenkin poikkeuksetta. Kesällä maistuu jäätelökin, muutaman kerran kesässä. Ja jouluna syön muutakin suklaata kuin tummaa. Jouluviikon aikana tyhjenee rasiallinen konvehteja.

En käytä ruoanlaitossa sokeria koskaan.

Sokerinkulutukseni on siis ihan yleisesti hyväksytyissä raameissa. Mutta se ei tarkoita, että se olisi itseni hyväksymissä raameissa. Olen tullut siihen tulokseen, että sokerista voisin vierottua kokonaankin. Sokeri ei muuta kuin lihottaa, vanhentaa ja aiheuttaa sokerihumalaa ja -krapulaa.

Aion kuitenkin yhä edelleenkin syödä hedelmiä ja marjoja, luontaisesti sokeria sisältäviä ruoka-aineita. Pidän makean mausta, mutta koska olen jo vuosia rajoittanut sokerin ja tärkkelyksen syöntiä, suuni aistii makean helpommin.

Olen luonnostani kaikkea absoluuttista fanaattisuutta kaihtava, joten jouduin aika kauan pähkäilemään päätöstäni. Rakastan hyvää ruokaa ja nautiskelua, enkä aio niistä luopua. Olen joskus kokeillut vajaan vuoden ajan absolutismia alkoholin suhteen. Se ei ollut vaikeaa, se oli vain kamalan tylsää. Sokerittomuuden en usko olevan sillä tavoin tylsää.

Pyrin tällä ihmiskokeella vieroittamaan itseni lakritsasta, suklaasta ja jäätelöstä, jotka ovat ne viimeiset menneen maailman riippakivet ruokavaliossani.

Kirjoittelen tulevana vuonna tässä blogissani, miten sokerittomuuteni sujuu. Yritän myös löytää sokerittomia gourmet-vaihtoehtoja herkkuihin, kulinaristi kun olen.

Olen todellakin sitä mieltä, että sokerin voisi siirtää takaisin apteekkitavaraksi. Ja sen käyttömäärät voisi alkaa mitata kirjevaa’alla tai pipetillä!

Kampanjaa voi seurata ja siihen voi liittyä mukaan myös Facebookissa sekä Hiilaritietoisissa.

