Suosittelen, että teet näitä juttuja yksin ollessasi tai sitten elämänkumppanisi on syytä olla sekä hienotunteinen että huumorintajuinen!

Kasvojooga 1

Tätä olen tehnyt lähes päivittäin siitä alkaen kun sain facebook-kamultani linkin. Olen huomannut, että tämä myös rentouttaa, kun olen liian pitkään yhtäjaksoisesti tuijottanut näyttöruutua ja todennäköisesti rypistellyt otsaani miettiessäni.

Kasvojoogaa 2

Tämänkin linkin laittoi fb-kamu, tässä on hauska Louis Armstrong -harjoitus …

Leijona

Leijona on hathajooga-klassikko, jota olen tehnyt aina muistaessani jo 70-luvulta alkaen. Välillä on ollut pitkiäkin aikoja, että se on ollut unohduksissa, mutta nyt tämäkin on lähes päivittäin ohjelmassa.

OTE KIRJASTA HORMONIHARMONIAA (ilmestyy 8.3.):

Leijona

joogaliike kauneudenhoitoon

Kasvojen lihakset tarvitsevat liikuntaa siinä missä kehon muutkin lihakset. Kasvojoogaa kannattaa tehdä päivittäin, näin vältät ryppyjä ja poskien laskeutumista heltoiksi.

Leijona poistaa kasvoista ryppyjä ja ennaltaehkäisee niiden syntymistä. Se edistää kurkun ja kasvojen verenkiertoa sekä vahvistaa niskan ja kasvojen veltostuneita lihaksia. Leijona on täsmäliike naisille, jotka haluavat välttyä kasvorypyiltä ja veltostuneilta kasvon ja kaulan lihaksilta. Leijona ehkäisee kurkkukipua, ja sitä voi käyttää lievityskeinona silloin, kun ääni on käheä.

Käy polvi-istuntaan kantapäät erillään toisistaan. Työnnä rintakehä eteenpäin ja istu niin suorana kuin pystyt nostamatta lantion painoa kantapäiltä. Pane kämmenet polville. Tee Levitä sormet haralleen, hengitä sisään ja uloshengityksellä avaa suusi mahdollisimman ammolleen, työnnä kieli niin pitkälle suusta kuin pystyt (kuvittele, että kosketan kielenkärjellä leukaa), avaa silmät niin levälleen kuin voit ja kohdista katse ylöspäin. Pysy sisään hengittäen tässä asennossa hetki. Vedä kieli takaisin suuhun ja palaa alkuasentoon. Anna kasvojen rentoutua täydellisesti. Toista sen jälkeen leijona-asento vielä kaksi kertaa.

Parhaan tulokset saat, jos teet tämän harjoituksen kolme kertaa päivässä ja kolme toistoa joka kerta. Leijonan asento edistää kasvojen verenkiertoa vieläkin enemmän, jos teet sen heti hartiaseisonnan jälkeen.