Aim: The effects of a low carbohydrate Mediterranean (LCM), a traditional Mediterranean (TM), and the 2003 American Diabetic Association (ADA) diet were compared, on health parameters during a 12-month period.

Tutkimuksessa verrattiin kolmea eri ruokavaliota: vähähiilihydraattista Välimeren, perinteistä Välimeren sekä Amerikan Diabetesliiton suosittelemaa. Tutkimus kesti 12 kuukautta ja sen aikana seurattiin eri terveysmittareiden kehitystä.

Results: 194 patients out of 259 (74.9%) completed follow-up. After 12 months, the mean weight loss for all patients was 8.3 kg: 7.7 kg for ADA, 7.4 kg for TM and 10.1 kg for LCM diets.

Painonpudotus oli Diabetesliiton ruokavaliolla keskimäärin 7,7 kg, perinteisellä Välimeren ruokavaliolla 7,4 kg ja vähähiilihydraattisella Välimeren dieetillä 10.1 kg.

Conclusions: An intensive 12-month dietary intervention in a community-based setting was effective in improving most modifiable cardiovascular risk factors in all the dietary groups. Only the LCM improved HDL levels and was superior to both the ADA and TM in improving glycaemic control.

Sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöihin saatiin parannusta jokaisella dieetti-vaihtoehdolla. Mutta vain vähähiilihydraattinen Välimeren ruokavalio paransi HDL(ns. hyvä kolesteroli)-arvoja ja oli ylivoimainen verensokeritasojen kontrolloinnissa.

tutkimustiivistelmään

Kysymyksiä (koska minulla ei ole pääsyä laajempaan tutkimusraporttiin): minkälainen oli vähähiilihydraattinen Välimeren ruokavalio? Oletan, että se koostui matalan glykeemisen indeksin kasviksista ja hedelmistä sekä oliiviöljystä, kalasta ja kohtuullisesta lihan määrästä (näinhän ”välimerellinen” yleensä tulkitaan). Mikä oli hiilihydraattien päivittäinen saanti? Toisin sanoen oliko kyseessä oikeasti vähähiilihydraattinen vai ns. vähempihiilihydraattinen, jota usein virheellisesti vähähiilihydraattiseksi kutsutaan. Lyhennelmästä ei myöskään selviä, liittyikö tutkimukseen kalorirajoitus, tai miten tutkittavien syömiset kontrolloitiin (toisin sanoen raportoivatko he itse syömisensä jne.)

LISÄYS: sain tarkempaa tietoa (ks. kommenttiosio)

Molemmat välimerelliset vaihtoehdot sisälsivät matalan GI:n hiilihydraatteja. Diabetesliiton suositteleman ja perinteisen välimerellisen dieetin hiilarimäärät olivat 50-55% ja rasvan 30%, vähähiilihydraattinen välimerellinen sisälsi 35% hiilihydraatteja ja 45% rasvaa, ja siten 20% proteiineja. Vähähiilihydraattisen Välimeren ruokavalion rasvaosuudesta puolet koostui kertatyydyttymättömistä rasvoista (eli juuri kuten arvelin, oliiviöljystä), tyydyttyneen rasvan määrä oli kaikissa sama.

Mainokset