Koska arvaan, että kaikki mun treenipäiväkirjan lukijat palaa halusta kuulla mun jaaritteluja verenpaineesta :P, jatkan samalla linjalla.

MÄÄRITELMÄ

Verenpaine (lyhenne RR) tarkoittaa ihmisen suurimmissa valtimoissa olevaa painetta. Verenpaine pitää veren liikkeessä, ja sitä ylläpitää sydän. Verenpaineen arvo vaihtelee sydämen pumppauksen tahdissa. Suurimmillaan se on sydämen puristaessa verta valtimoihin. Tätä kutsutaan yläpaineeksi eli systoliseksi paineeksi. Alimmillaan paine on supistusten välissä, jolloin sydän lepää. Tätä paineen pienintä arvoa kutsutaan alapaineeksi eli diastoliseksi verenpaineeksi.

Verenpaine ilmoitetaan muodossa systolinen/diastolinen mmHg, esimerkiksi suomalaisten keskimääräinen verenpaine on 135/85 mmHg. Jos potilaalla epäillään olevan kohonnut verenpaine, tehdään mittaukset lääkärin tai terveydenhoitajan luona useana eri päivänä lyhyehkön ajanjakson sisällä, sillä verenpaine saattaa vaihdella ja koska luotettavan tuloksen saamiseksi on tehtävä useita mittauksia.

Eilen aamulla mulle tehtiin polkupyörätesti. Testi lopetettiin ennen kuin minä väsähdin, koska verenpaineeni nousi liki 220:een. Se on riskiraja. Pidin sitten vuorokauden verenpainemittaria käsivarressani. Kuljin sellainen walkman vyötärölle sijoitettuna eilisaamusta tähän aamuun. Sen kanssa piti siis nukkuakin. Päivällä se mittaili 5-15 minuutin välein, yöllä onneksi harvemmin.

Konsultoin sekä lääkäriä että sisartani (joka meidän kesken on Kaikkien Alojen Dosentti, Dr. Prof. Hildegard Pöntinen). Lääkäri totesi, että kaikki veriarvoni ovat kunnossa, sydämeni on kunnossa, sisäelimeni ovat kunnossa. Jää vain tuo verenpaine. Ensi viikolla kun nämä viimeisetkin pitkäaikaismittaustulokset ovat saapuneet, seuraa sitten hoito-ohjeet. Eli suomeksi: neuvotellaan lääkityksestä. Lääkäri totesi, että verenpaineeni syynä voi olla perimä tai stressi. Minä ajattelen, että molemmat. Mulla on perinnöllinen taipumus korkeaan verenpaineeseen, ja takana oleva stressivuosi on ikään kuin laukaissut paineen nousuun. Sisko totesi, että koska mulla elämäntavat (liikunnan harrastaminen ja ruokavalio) ovat jo kunnossa, ei ole enää jäljellä mitään elämäntapakorjausta, jonka voisin tehdä. Ainoa, mihin vielä voin panostaa on stressinpoisto – ja meditaatio. Jooga ja meditointi alentavat (tutkitusti) verenpainetta.

Hän totesi myös, että jos mun verenpaineeni treenin aikana nousee noin korkealle, lähes jokapäiväiset tiukat treenini ovat vakava riskitekijä. Käytännössä tämä tarkoitttaa treenien keventämistä siihen asti kunnes saan verenpaineeni alenemaan. Voi rähmä! Pännii ja kyrsii, mutta pakko se nyt vaan on niellä karvas kalkki.

