“Dude, you don’t gain muscle mass while you’re training; you gain muscle mass while you’re home sleeping and eating!”

Tuolla perusteella minulla pitäisi olla mahtavat muskelit😀. Niin kovasti tykkään nukkumisesta ja syömisestä. Lueskelin juuri Vince DelMonten kirjoitusta laiheliinin lihastenkasvusta, ja mietin omia ”lihaksiani”. Voimani kehittyvät hyvin, hyvin hitaasti, ja katoavat hyvin, hyvin nopeasti. Kuulemma tuo on kehotyypin sanelemaa.

Ote vanhasta keskusteluketjusta Kahvakuulafoorumilta

Varpu

Post subject: Re: Vartalotyyppisi? (Somatotyypit vuodelta 1945)

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 6:15 pm

”Olen tyylipuhdas endomorfi. Veriryhmä on A (vaikkei ole haisuakaan, miten se tähän liittyy).

Ektomorfista taitaa olla vain taipumus paleluun (tosin se johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta).

Lapsena olin endomorfi, 17-vuotiaana ektomorfin näköinen laiheliini, mutta vyötärötön silloinkin (ostin farkut poikien osastolta).

_________________

Kojak

Post subject: Re: Vartalotyyppisi? (Somatotyypit vuodelta 1945)

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 7:11 pm

Laitan tähän oman versioni, siitä, mitä miellän ectomorfin ominaisuuksiksi. Päteekö tämä sinuun:

1) Voin syödä mitä vain lihomatta tai ainakin painoni on aina melko alhaalla samoissa lukemissa.

2) Isoista aterioista ja raskaista ruoista tulee huonompi olo kuin muilla.

3) Palelen varsinkin ruumiini ääriosista ja paikalla ollessani.

4) Aineenvaihduntani on nopea eli toisaalta voin kärsiä myös kuumasta ja hikoillakin runsaasti. Minun tarvitsee syödä usein ja ramppaan veskissä.

5) Lihasmassaa minun on erittäin hidasta saavuttaa millään systeemillä.

6) Lihasten, varsinkin niskan-selän jumit tekevät oloni usein epämukavaksi ja sotkevat myös muuta elimistön toimintaa.

7) Stressiä kestän hyvin huonosti ja se aiheuttaa helposti erilaisia pikku vaivoja.

8) Tarvitsen muita enemmän lepoa niin arkielämässä kuin harjoittelussakin. Ylikunto-oireet tulevat rajuina ja en pysty harjoittelemaan kovin suuria määriä.

9) Pienetkin muutokset harjoittelussa, olosuhteissa tai missä tahansa vaikuttavat suorituskykyyn eli kunto heilahtelee.

10) Lyhyenkin harjoittelutauon aikana suorituskyky, varsinkin voima, heikkenee selvästi.

11) Olen melko kipuherkkä.

Jos vastasit vähintään 7 kohtaan kyllä, luokittelisin sinut ectomorfiksi.

Vastasin tuolloin kyllä kohtiin 2-11. Eli olen ektomorfi endomorfin ruumiissa. On se niin väärin! Tämän kevään treenien seurauksena olen havainnut liikuttavan pikkuhaban, joka näkyy kun oikein jännittää lihaksia. Muuten ei kyllä ole tietoakaan mistään defiksestä. Allit eivät ole ihan heltat, mutta pehmeät kyllä. No onneksi itsetuntoni ja huumorintajuni riittävät. (Näkeehän se jo siitä, että jatkuvasti häpäisen itseni julkisesti kertomalla näistä treeneistäni, jotka oikeasti ovat hellyttävää pinkkiä barbiebelliä oikeitten kuulanaisten rinnalla :P).