Alabaman yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan tuhdin aamupalan syöminen voi auttaa torjumaan metabolista oireyhtymää.

Tutkimuksessa vertailtiin, kuinka erilaiset ateriat ja niiden nauttimisajat vaikuttivat aineenvaihduntaa. Hiirillä tehtyjen kokeiden mukaan rasvapitoisen aterian nauttiminen heti aamusta piti aineenvaihdunnan normaalina. Sen sijaan hiiret, jotka söivät hiilihydraattipitoisen aamiaisen ja nauttivat myöhemmin runsasrasvaisen aterian, lihoivat.

– Tutkimuksissa on tarkkailtu ruuan laatua ja määrää, mutta kukaan ei ole selvittänyt, vaikuttaako se mitä ja milloin syö painoon, sanoo tutkimusta johtanut tohtori Molly Bray Daily Mail -lehden mukaan.

Aamiainen ohjelmoi aineenvaihdunnan päiväksi

Tutkimuksen mukaan päivän ensimmäinen ateria ohjelmoi aineenvaihdunnan koko loppupäiväksi. Jos aamulla nauttii rasvapitoisen aterian, se käynnistää elimistön rasva-aineenvaihdunnan tehokkaasti. Lisäksi aineenvaihdunta sopeutui hyvin erilaiseen ravintoon.

Sen sijaan hiilihydraattipitoinen aamiainen käynnisti hiilihydraattiaineenvaihdunnan, mutta aineenvaihdunta ei näyttänyt myöhemmin päivällä enää sopeutuvan yhtä hyvin toisentyyppiseen ravintoon.

– Ihmiset syövät sekaruokaa. Tutkimuksemme näyttäisi osoittavan että aterian suuri rasvapitoisuus aamulla näyttäisi olevan hyvä asia, jos halutaan sopeutua tehokkaasti monipuolisiin aterioihin päivän aikana, selitti Bray. Hänen mukaansa tutkimuksen kokeet toistettiin eläimillä neljä kertaa.

Alabaman yliopiston tutkimus julkaisiin International Journal of Obesity -lehdessä.

Lähde: Iltalehti 31.3.2010

Mielenkiintoinen tutkimustulos, vaikka kuulunkin itse niihin, joille muna-pekoni-aamiainen ei kerta kaikkiaan putoa… Myöhemmin aamupäivällä, brunssiaikaan, tilanne on jo toinen, mutta ihan aamulla rasva yököttää (ja aiheuttaa psyykkistä lisänälkää). Prodeaamiainen (jukurtti,rahka tai raejuusto) marjojen ja pähkinöiden kanssa taas maistuu ja pitää nälän pitkään!

Mainokset