Perunan terveysvaikutuksiin perehtynyt akatemiaprofessori Jari Valkonen Helsingin yliopistosta tuo kesäjuhlan viettoon ilosanoman.

– Uudet perunat ovat todella terveellisiä! Ainakin, jos voita ei laiteta kylkeen paljon!

Uudet perunat ovat Valkosen mukaan ravitsemuksellisesti parhaassa vaiheessa. Toinen erityisen hyvä kausi on sydäntalvi. Kun peruna tarpeeksi levättyään alkaa valmistaa itseään uuteen kasvukauteen, siinä syntyy aineita, jotka ovat sattumalta hyväksi myös ihmiselle.

– Kun on punnittu sitä, mikä olisi se yksi ravintokasvi, jonka varassa ihminen voisi elää, on päädytty perunaan. Se on siis aika lähellä täydellistä, Valkonen sanoo.

Suomalainen syö vuodessa 60 kiloa perunoita. Valkosen mielestä sata kiloa olisi parempi ja aivan mahdollinen määrä.

Perunan puolesta puhuu terveellisyyden lisäksi sen pieni hiilijalanjälki. Ekologista, halpaa ja monikäyttöistä lähiruokaa on tarjolla joka ruokakaupassa.

Paljon hyvää perunassa

Kolme perunaa päivässä sisältää kolmanneksen päivän C-vitamiinitarpeesta ja lisäksi noin kymmenen prosenttia päivän tiamiinin, pyridoksiinin, niasiinin ja kaliumin tarpeesta.

Lisäksi saat kuituja, rautaa, magnesiumia, sinkkiä, kuparia, foolihappoa, hiilihydraatteja ja proteiinia.

Peruna vilkastuttaa serotoniinituotantoa, mikä virkistää mieltä ja torjuu stressiä.

Keitetyssä perunassa ei ole lainkaan rasvaa.

Lähde: KTL (näin Iltalehti tosiaankin väittää, tarkoittanee THL?)

Kommentti 1:

PERUNA (suluissa lihavoituna vastaavat arvot PARSAKAALILLE)

Kivennäis- ja hivenaineet

kalium 500.0 mg (400.0 mg)

magnesium 24.0 mg (24.0 mg)

kalsium 5.6 mg (48 mg)

fosfori 45.0 mg (90.0 mg)

rauta 0.7 mg ( (1.1 mg)

sinkki 0.3 mg (0.1 mg)

jodidi (jodi) 1.0 µg (1.0 µg )

seleeni 0.6 µg (0.4 µg )

Typpiyhdisteet

tryptofaani 0.5 mg (37.0 mg)

Vitamiinit

A-vitamiini RAE 0.6 µg (85.9 µg)

D-vitamiini 0 µg (0 µg)

E-vitamiini alfatokoferoli <0.1 mg (0.7 mg)

K-vitamiini 1.04 µg (110.0 µg )

C-vitamiini 10.0 mg (120 mg)

folaatti (HPLC) 23.2 µg (113.1 µg )

niasiiniekvivalentti NE 0.6 mg (1.5 mg)

niasiini (nikotiinihappo + nikotiiniamidi) 0.6 mg (0.9 mg)

riboflaviini (B2) 0.03 mg (0.20 mg)

tiamiini (B1) 0.21 mg (0.10 mg)

B12-vitamiini (kobalamiini) 0 µg ( 0 µg)

pyridoksiini vitameerit (vetykloridi) 0.12 mg (0.11 mg)

karotenoidit 67.9 µg (2858.2 µg )

100 g perunaa 74 kcal ; parsakaalia 30 kcal

josta tärkkelystä perunassa 14,9; parsakaalissa 0 g

sokeria perunassa 0,6 g (HH yht 15,5 g) ; parsakaalissa 2g (HH yht 2 g)

kuitua perunassa 1 g; parsakaalissa 2.5 g

proteiinia perunassa 1.9 g ; parsakaalissa 4,6 g

Kommentti 2:

Professori Jari Valkonen (Helsingin yliopisto) on erikoistunut kasvipatologiaan ja kasvivirologiaan, mutta hyödyntää myös genetiikan, genomiikan ja molekyylibiologian menetelmiä ja näiden eri menetelmien yhdistämistä. Valkonen tutkii kasvivirusten aiheuttamia tauteja ja kasvien kykyä puolustautua tauteja vastaan sekä kehittää uusia virustauteja kestäviä lajikkeita, erityisesti perunalle. Valkonen on valinnut tutkimuskohteikseen virukset, joilla on taloudellista merkitystä kasvinviljelyssä. Potyvirukset ovat suurin yksittäinen kasvivirusryhmä. Valtaosa näistä on kuvattu viljelykasveista, joissa ne aiheuttavat ankaria tauteja ja satotappioita. Potyvirusten leviämistä kasvukaudella voidaan torjua vain viljelemällä virusta kestäviä lajikkeita.

Professori Jari Valkosen tutkimusten erityiskohteena eivät siis ole perunan terveysvaikutukset, vaan lajikkeiden kehittäminen.

Niin, aina kannattaa kysyä itseltään: Kuka hyötyy? Kuka maksaa? Kuka rahoittaa professorin tutkimuksia?

Mainokset