Tiukimpia vähähiilihydraattisia lukijoita saattaa ihmetyttää, että käytän niin surutta juureksia, puhdasoppiseen karppi-ideologiaan kun kuuluu jättää syömättä kaikki maan pinnan alla kasvavat ja varsinkin valkoiset sellaiset. No, kaikille on varmaankin jo selvinnyt etten noudata erittäin vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta on noilla juureksilla eroa perunaan.

Ensinnäkin en ole niin kauhean kiinnostunut tuijottaman PELKKÄÄN glykeemiseen indeksiin. Niinpä esimerkiksi porkkana kuuluu päivittäiseen ruokavaliooni.

Maa-artisokassa on hiilareita 8,2 g /100 g
Palsternakassa 11,8 g
Punajuuressa 6,9 g
Porkkanassa 5,6 g

Perunassa sen sijaan 17,6 grammaa, eikä juuri lainkaan kuitua.

Kaikissa on kaliumia, fosforia, kalsiumia ja magnesiumia. Mutta esimerkiksi porkkanassa on hurja määrä myös karotenoideja; porkkanoissa, maa-artisokassa ja palsternakassa folaattia; punajuuressa on K-vitamiinia.

Minusta peruna ei edes maistu erityisen hyvälle, se kun on semmoistä hötöä rakenteeltaan. Käytän perunaa vain jouluisin, imeläperunalaatikossa, joka on säännöllinen, sallittu ja hallittu juhlapoikkeamani. Voisin syödä uusia perunoita, jos joskus saisin maukkaita sellaisia. Minusta ne ovat nykyisin mauttomia…

Mainokset