Olen viime päivät potenut taas niitä hillittömän turvotuksen päiviä, jolloin monet naiset ovat turvotuksen lisäksi ärrinmurrin. Lisäksi täällä on järkyttävä helleaalto, joka ei yhtään paranna olotilaani. kun lämpötila nousee yli 30°C, olen jokseenkin toimintakyvytön … ja viikonlopuksi luvattiin +36°C. Hilfe!

Eilen tajusin, että parasta mitä kropalleni voin tehdä on kaivaa taas Fatima-asu koipallojen joukosta (käyttääkö joku muuten koipalloja vielä?) ja tanssia. Minulla on viitisen CD:llistä napatanssimusiikkia, mutta ykkössuosikki on aina vain tunisialainen darbouka-CD.

Ehdottomasti tieteellisen luotettavasta tietotoimistosta (google+internet) löysin bloggaajan, joka on ”nainen, vanha, ei-kuuluisa ja naimisissa” (siis vahvaa asiantuntija-ainesta), hän kirjoittaa tästä aiheesta:

Naisen elimistössä tapahtuu hormonaalisia muutoksia kuukautiskierron eri vaiheissa. Ne voivat olla psyykkisiä tai fyysisiä. Ne eivät kuitenkaan ole mikään sairaus, vaan aivan normaaleja tiloja.

Kuitenkin jos noin 2-14 päivän aikana ennen kuukautisia esiintyy voimakkaita oireita, niitä kutsutaan nimellä premenstruaalinen syndrooma. PMS-oireita on noin sata. Yleisempiä ovat väsymys, selkeä energiatason ja suorituskyvyn lasku, alavatsa- ja ristiselkäkivut, univaikeudet, iho-ongelmat, päänsärky, ärtyneisyys, jännitys, nesteen kertyminen kudoksiin, turvotus (rinnat, vatsa, sormet ja jalat), rintojen särky/arkuus, apaattisuus ja masennus.

Mikä altistaa PMS:lle?

  • hormonitoiminnan häiriöt (estrogeenin vähäisyys)
  • kivennäisainetasapainon häiriöt
  • parisuhdeongelmat
  • sairaudet
  • stressi
  • taloudelliset vaikeudet
  • vitamiinitasapainon häiriöt
  • vääränlainen ravinto (liikaa eläinrasvoja)
  • ylirasitus

Hoito on pitkälti oireiden hoitoa ellei oireista kärsivät ala miettiä omaa elämäänsä ja sitä milloin oireet iskevät ja ovat pahimmillaan ja millainen elämäntilanne on/oli silloin? Syiden selville saamiseksi on hyvä kuunnella itseään ja pyrkiä toimimaan intuitionsa mukaan.

Oman kehon kuuntelu on erittäin tärkeää. Samoin oman ajan ottaminen ja rentoutuminen. Liikunta raikkaassa ulkoilmassa ja luonnossa on myös tärkeää.

Mun oireitani ovat väsymys, selkeä energiatason ja suorituskyvyn lasku, nesteen kertyminen kudoksiin, turvotus (rinnat, vatsa, sormet ja jalat), rintojen särky/arkuus.

Mutta tunti free style -napatanssia (ihan rauhassa huvittavalta näyttäen!), ja kas kummaa: oireeni olivat melkein kokonaan hävinneet. Tuossa oikealla sivupalkilla olevassa Heiaheia-päivityksessä väitetään mun tanssineen bailatinoa, mutta napiksesta oli kyse. Heiaheiasta vielä toistaiseksi puuttuu belly dance -tagi.

Toki olen yhä turvoksissa, mutta enää ei oloni * ja mikä tärkeintä * mieleni ole turvonneet! Suosittelen. Tanssimiseen ei tarvita Fatima-asua, minulla se sattuu olemaan muistona menneiltä vuosilta, jolloin harrastin itämaista vatsatanssia. Nykyisin käytän sitä vain aniharvoin itseni ja ukkoni ilahduttamiseen.

Advertisements