Ja tunnustan heti: absolutismi ei ole onnistunut. Jos nyt jätetään  huomiotta, että elintarviketeollisuus tunkee nykyään sokeria aivan kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, ja että joskus joudun rikkomaan periaatteitani ja syömään lihajalosteita – niin totuus on, että olen ihan tietoisestikin, vakain tuumin ja harkiten, syönyt sokeria.

Olen

syönyt tummaa suklaata. Hyvin pieniä määriä kerrallaan.

Olen syönyt jäätelöä. Pitkillä pyörämatkoilla varsinkin se on maistunut.

Ja olen tankannut pitkällä pyöräretkellä ruususuola-intiaanisokeriliuosta. Kokeilkaa pyöräillä 7-8 tuntia ilman, jos tunnette halua arvostella :)!

En ole

syönyt pullaa tai muita makeita leivonnaisia.

En ole syönyt irtokarkkeja.

En ole syönyt lakritsaa.

Olen onnistunut psyykkaamaan itseni niin, ettei irtokarkkeja tee  edes mieli koskaan. En minä aiemminkaan ole enää vuosiin niitä usein syönyt, mutta ehkä kerran parissa kuukaudessa himo on iskenyt. Tai sitten olen matkoilla sortunut. Mutta en enää tänä vuonna. Enkä aio enää sortuakaan. Koska tiedän, etten tarvitse siihen kummoistakaan itsehillintää: mun elimistöni on alkanut hyljeksiä tiettyjä asioita, en esimerkiksi pidä hampurilaisen illottavasta jälkimausta, enkä enää kaipaa karkkien esanssi-iloa. Olen siis vieroittunut niistä aivan kuten pitsoista ja pullasta. Itsetehtyä pitsaa syön joskus, mutta pullia ja kakkuja en ikinä, en edes kohteliaisuudesta. Ne eivät vaan enää maistu. Rahkapiirakasta ja juustokakusta tykkäisin, jos joku tekisi semmoisia huomattavasti vähemmällä sokerilla. Onneksi semmoisia ei tule vastaan,  niin ei tule kiusauksiakaan.

Lakritsa maistuisi yhä. Sen suhteen kiirastuli koittaa, kun lomailen Suomessa ja mökillä. Mutta hypnotisoin itseni uskomaan, että lakritsankin jälkimaku olisi ikävä. Eikä se tee hyvää verenpaineellekaan.

Itse asiassa kunhan ylitän tuon lakritsamieltymyksen, olen aika tavalla tavoitteessani. Syön tummaa suklaata herkunnälkään joskus, mutta senkin kaipuu on vähäinen nyt kun olen retkahtanut pahan kerran raakakaakaonibseihin.  Syön jäätelöä. Joskus. Mielelläni tekisin itse jäätelöni, mutta siinä piilee liian suuri vaara. Tekisin litran ja söisin vähintään puolet heti … Siispä meille ei koskaan edes hankita jäätelökonetta.

Rakastan myös kaikenmaailman vanukkaita. Onneksi valmissellaiset maistuvat liian makeilta ja nekin liian esanssisilta. En tee kotioloissa vanukkaita samasta syystä kuin jäätelöäkään …

Marjoja ja hedelmiä syön päivittäin. En hillittömiä määriä kerralla (1 dl marjoja/ 1/2 – 1 hedelmä), mutta useamman kerran päivässä. Niillä lähtee makeannälkä.

