Lupasin Espoon Joogakerhon luennollani olleille laittaa nämä tekemämme taukojumpat nettiin. Tässäpä näitä ja vähän uusiakin. Kiitos teille kaikille, meillä oli hieno iltapäivä!

TAUKOJUMPPA 1:

sisäinen suursiivous jonka voi tehdä kerran pari päivässä. Istu. Taivuta polviasi, nojaa hiukan eteenpäin ja laske kämmenesi reisille aivan polvien yläpuolelle. Paina reisiä käsillä, hengitä syvään ulos. Jännitä vatsalihaksia niin tiukaksi kuin pystyt, pidätä hengitystä. Rentouta ja jännitä vatsalihaksia vuorotellen useita kertoja. Nouse seisomaan ja hengitä rauhallisesti sisään.

TAUKOJUMPPA 2:

Tämä on hyvä vyöhyketerapiaan perustuva mikrojumppa syksyisin, koska näin pidetään nenäontelot puhtaina silloinkin kun poskionteloissa on turvotusta.

Pidä vasenta kättä edessäsi kämmen ylöspäin. Purista pikkusormen juurta oikealla kädellä ja „kävele“ peukalolla ja etusormella sormenpäätä kohti puristen joka „askelella“ hiukan. Toista sama nimettömällä, keskisormella ja etusormella. Painele sitten peukalo niin, että aloitat tällä kertaa sormenpäästä ja liikut tyveen päin. Painele samoin oikean käden sormet.

TAUKOJUMPPA 3:

Tällä qi gongiin perustuvalla mikrojumpalla voit hengittää stressin ulos.

Nouse seisomaan. Hengitä tasaisesti ja rauhallisesti. Aina uloshengityksellä sano mielessäsi RAUHA. Hengitä ulos kaikkien ruumiinosien jännitykset. Aloita päälaelta ja etene hitaasti alaspäin ruumiinosa kerrallaan.

Päälaki- rauha

kasvot-rauha

kaula-rauha

rintalasta – rauha

käsivarret- rauha

vatsa-rauha

lantio-rauha

jalat- rauha

jalkaterät -rauha

TAUKOJUMPPA 4:

Tällä akupaineluun perustuvalla mikrojumpalla voit virkistää muistia.

Risti kätesi takaraivolle, niin että pää lepää kämmenten varassa. Peukalot ovat niskan kuopissa kaluan kummallakin puolella ja etusormet ristissä kallon alla aivan peukaloiden yläpuolella. Istu tuolissa, nojaa päätä taakse ja anna sen levätä peukaloiden ja etusormen antamaa tukea vasten.

Hengitä nenän kautta sisään ja suun kautta ulos hitaasti ja syvään. Yritä rentouttaa koko kehosi. Pysy tässä asennossa kolmesta viiteen minuuttia, niin että veren virtaus aivoihin kasvaa ja kaulan lihakset rentoutuvat.

TAUKOJUMPPA 5:

Viiden pilven mietiskelyharjoitus on yksinkertainen mietiskelytekniikka, joka jälleen on peräisin Keltaisen keisarin Sisätautiopista. Siinä kuvitellaan ne värit, jotka liittyvät viiteen ihmistä hengissä pitävään elinjärjestelmään. Tekniikan avulla edistetään energian virtausta sisäelimiin:

Istu selkä suorana mutta rentona, sulje silmät kevyesti.

Aloita kuvittelemalla että vihreä pilvi ympäröi maksan (rintalastan keskeltä oikealle). Kuvittele kuinka punainen pilvi ympäröi sydämen. Keltainen pilvi ympäröi pernan. (rintalastan keskeltä vasemmmalle). Valkoinen pilvi ympäröi keuhkot. Sininen pilvi ympäröi munuaiset (nyrkinverran lapaluiden alapuolella molemmin puolin).

Kun olet kuvitellut kaikki viisi väripilveä, laajenna niitä mielessäsi niin, että kaikki viisi väriä sekoittuvat keskenään ja muodostavat sateenkaaren.

Lähde: Pitkän iän salaisuuksia – satoja tapoja elää 100-vuotiaaksi

Mainokset