Syö hyvin ja laihdu!

Patrik Borgin sanoma on perustaltaan hyvin tervejärkinen. Hän korostaa rentoa painonhallintaa ja ruoasta nauttimista ilman syyllisyyttä.

Borg jakaa laihduttajat kahteen pääryhmään: ”huolettomiin ja holtittomiin”, jotka ovat niitä, jotka ovat keränneet ylipainoa, koska eivät ole kiinnittäneet syömisiinsä huomiota, sekä ”solmuun vääntyneisiin stressaajiin”, joilla monet laihdutuskuurit ovat vääristäneet suhteen syömiseen. Jako on tietysti voimakas yleistys, joka jättää huomiotta monta alaryhmää, mutta se kuvastaa kuitenkin hyvin nykytilannetta. Lukemattomat ihmiset ovat hukassa oman syömisensä kanssa. Toiset kiinnittävät asiaan huomiota liikaakin, ja toiset eivät vähääkään.

Borg kehottaa opettelemaan ruoanlaittoa. Hänen mukaansa laittamalla ruokaa hallitsee syömisensä, mikä on minunkin ymmärrykseni mukaan ehdottomasti totta. Hän kysyy laihduttajalta: ”Nautitko ruoan mausta vai määrästä?”, ja opettaa taulukon avulla laihduttajaa tunnistamaan kumpaan ryhmään kuuluu. Tässäkin Borg aika tavalla yksinkertaistaa todellisuutta, kokemukseni mukaan ylipainoisen suhde ahmimiseen on mutkikkaampi. Hän saattaa nauttia molemmista – ja samaan aikaan olla nauttimatta, koska tuntee syyllisyyttä sekä määrästä että ruoasta nauttimisesta. Luultavasti Borg tietää tämän aivan hyvin, mutta yksinkertaistaa saadakseen viestin perille. Hän painottaakin, ettei laihdutettaessa pidä suostua syömään mitään sellaista mitä et muutenkaan söisi. ”Kun pidät syömisen nautittavuutta ja hauskuutta yhtenä tärkeimmistä periaatteista, vältyt helposti monilta ongelmilta”, Borg kirjoittaa.

Borg painottaa LUPAA syödä. Hänen mukaansa nälän ja ruoan määrän kontrollointi johtaa siihen, että täytyy syödä entistä enemmän. Nälän kontrollointi vaimentaa kylläisyyden tunteen havaitsemista, väittää Borg. Siinäpä pureskelemista monelle ikuiselle laihduttajalle.

Sirkka Hirvosen ruokaohjeet kuitenkin hämmästyttivät minua. Siinä, missä Borg kirjoittaa ettei ”kukaan tarvitse terveydekseen ylimääräistä sokeria”, Hirvonen kehottaa laittamaan yhden hengen aamuiseen tuorepuuroon marjojen lisäksi KAKSI RUOKALUSIKALLISTA sokeria. Sen päivän aikana ei sitten tarvitsekaan tehdä kuin yksi Hirvosen ohjeen mukainen smoothie, niin laihduttajalla on jo desilitra lisättyä sokeria ruoassaan…

Tilaa kirja Bookysta

Löydä tie keveään oloon

Kirjassaan Löydä tie keveään oloon Borg seuraa kuuden ihmisen matkaa kohti kevyempää oloa ja hyvinvointia. (Ihan asian vierestä: minua kummastuttaa ilmaisu ”kevyt olo”. Mieleen tulevat lähinnä levitoiminen tai jonkinlainen heliumpallona leijuminen. Minusta terveesti laihtunut ihminen on lihaksikas ja vahva. Kaikkea muuta kuin jokin heliumpallo!)

Johdannossa Borg kertoo oman ”maailmanrauhaa lähestyvän utopiansa”. Hän toivoo, että lopettaisimme syömisestä stressaamisen, päivittelyn ja vatvomisen. Hyvinvoinnin kannalta kannattaa tutkailla omia syömistottumuksia, mutta söi miten vain, se pitää tehdä hyvällä omallatunnolla ja hyvillä mielin, painottaa Borg.

Tässäkin kirjassa Borg kehottaa laihduttamaan syömällä niin paljon kuin tekee mieli. Hän väittää, ettei ole viisasta pitää vain yhtä herkkupäivää viikossa, vaan herkkupäivä voi olla viisikin kertaa viikossa. Hänen mukaansa näin voi laihtua helpostikin sellaiset 10-20 kiloa vuodessa ja seuraavana vuonna toisen mokoman.

Vaikka olen aina kovasti pitänyt Borgin lähestymistavasta (ja myös siitä, että hän näistä ns. virallisterveellisistä laihdutusasiantuntijoista on ainoa, joka ei ala hyperventiloimaan kuullessaan sanan vähähiilihydraattinen), olen tässä kohden aika tavalla eri mieltä. Tulin ajatelleeksi, että Borgin laihdutusoppaat on tehty kuin hemmotelluille kakaroille, joilta äiti ei raaski kieltää tikkaria.

Kirjan esimerkkihenkilöistä osa laihtui, osa ei. Mutta kaikki saavuttivat paremman mielenrauhan painonsa ja syömistensä suhteen. Mikä tietysti on kaikkein tärkeintä.

Tilaa kirja Bookysta

Mainokset