Eilen teimme pyöräretken kivalla reitillä: Schinderhannes Radweg on yksi lukuisista junaradan tilalle tehdyistä pyörätiereiteistä Saksassa. Raiteet on poistettu ja tilalle laitettu asvaltti. Tuloksena on leppoisia ja rauhallisia pyöräteitä, ei jyrkkiä nousuja tai laskuja, eikä autoja.

Ajelimme läpi uneliaitten pikkukylien. Siellä täällä oli vanhasta asemasta tehty ravintoloita; entisistä odotuspenkeistä oli tehty taukopaikkoja, ja pyöräilijöitten ja rullaluistelijoitten iloksi oli rakennettu myös viihtyisämpiä taukopaikkoja.

Matkan varrella oli viehko vesimylly.Enpä ole tämmöistä koskaan aiemmin nähnyt. Siinä lypsettiin, sahattiin pokasahalla, tehtiin sepäntöitä – ja pikku puro solisi iloisesti.

Retken eläinhavainnot: lehmiä, lampaita, vuohia (joita taas kerran jotkut lahopäiset ”eläintenystävät” olivat  ruokkimassa evässämpylöillä, vaikka laidunmaata ja ruohoa oli vuohille  yllinkyllin) ja kaksi nuorta laamaakin.

Rautatietunneli oli vuodelta 1900. Teimme siis 110-vuotisjuhlapyöräilyn!

Reitti kulki Simmernistä Emmelshauseniin. Ajoimme sinne ja takaisin. Kilometrejä kertyi 80 (poikkesimme välillä hiukan reitiltä). Ajoaika oli 4 h 55 min. Keskinopeus 16,21 ja maksiminopeus 33,24 km/h. Kaikkiaan retki kesti 5 h 50 min. Maksimisyke oli 205 (115%; en näköjään mahda sille mitään, että sykkeeni nousee olemattomissakin ylämäissä pilviin, vaikka kuinka pienellä vaihteella pörpöttäisin), keskisyke 141 (71%), laskennallinen kulutus 3418 kcal. Ja jopahan tuli tilastoja😛.

Kokeilin miehen Moultonia. Sillä ajaminen oli nautinto, huomasin että pidän joustavasta pyörästä.

Unique Suspension

In order to accommodate the hard ride of the ultra-rigid frame, strong wheels and high pressure tyres, full suspension has been a mandatory feature of all Moulton bicycles. This coupling of advanced suspension and small wheels provides superior comfort and road holding.

Moulton bicycle suspension has been continually developed for over 40 years, constantly refined to maximise rider comfort and efficiency. The Hydrolastic® suspension on the New Series Moultons features a rubber spring with adjustable fluid damping. The Flexitor® front suspension system utilizes rubber in torsion, eliminating lubrication, wear, and ’stiction.’ This provides unparalleled shock isolation and a uniquely silky ride.

Mutta kun ei ukon pyörässä ole ergo-kädensijoja sain taas sormeni ihan puutuneiksi. Tällä kertaa olin vahingosta viisastunut, ja mobbasin käsiä ja hartioita perusteellisesti pyöräilyn jälkeen.