Helsingin Sanomat uutisoi tänään:

Verenpainettaan voi laskea syömällä noin sata grammaa täysjyvätuotteita päivittäin, Aberdeenin yliopiston tutkimus osoittaa. Täysjyvän hyödyistä on saatu viitteitä aiemminkin, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun vaikutus on osoitettu kokeellisessa tutkimuksessa.

Tutkimuksessa runsaat 200 tervettä keski-ikäistä noudatti 12 viikon ajan normaalia ruokavaliotaan. Sen lisäksi he nauttivat 70–80 grammaa täysjyvävehnäleipää ja 30–40 grammaa täysjyvämuroja, saman verran täysjyvävehnää ja -kauroja, tai teollisesti jalostettua valkoista vehnää. Tutkimusjaksoa ennen kaikki osallistujat söivät valkoista vehnää neljän viikon ajan.

Täysjyvien lisääminen  ruokavalioon näkyi selvänä verenpaineen laskuna tutkimuksen aikana. Verrattuna ravitsemuksellisesti köyhää valkoista vehnää syöviin täysjyvätuotteita nauttineiden systolinen verenpaine laski 6 mmHg ja diastolinen 3 mmHg.

Muutos on samaa luokkaa kuin monissa verenpaineen lääketutkimuksissa. Tutkimukseen osallistuneille se merkitsee noin 15 % vähemmän sepelvaltimotauteja ja 25 % vähemmän aivohalvauksia, tutkijat arvioivat.

Alkuperäinen tutkimuslähde löytyy täältä

Oma kantani täysjyvään on varauksin myönteinen. Jos terveydentila ja vatsa kestävät viljan, sen kohtuullinen käyttö on toki ok, edellyttäen että vilja on karkeaksi jauhettua luomua. Ei-luomussa täysjyvässä on ympäristömyrkkyjä saksalaistutkimuksen mukaan enemmän kuin valkoisessa viljassa (koska kuoriosa on täysjyvässä mukana ja siinä ovat ne enimmät ympäristömyrkyt). Mikäli vilja on hienoksi jauhettua, se nostaa verensokeria siinä missä valkoiset vehnäjauhotkin.

Mielenkiintoinen kysymys tietenkin kuuluu: mitä tapahtuisi verenpaineelle, jos vilja jätettäisiin kokonaan pois?