Kiinalainen lääketiede on jo tuhansia vuosia uskonut, että sekä universumissamme että kehossamme on viisi elementtiä. Nämä elementit ovat puu, tuli, maa, metalli ja vesi. Jokaisella niistä on oma värinsä: puulla vihreä, tulella punainen, maalla keltainen ja oranssi, metallilla valkoinen ja vedellä musta, sininen ja violetti.

Keltaisen keisarin sisätautiopin mukaan viiden energian on oltava tasapainossa, jos halutaan tavoitella terveyttä ja pitkää ikää. Niinpä aterioilla tulee nauttia joka päivä ruoka-aineita kaikista viidestä väriryhmästä. Meidän pitäisi syödä päivittäin sekä vihreitä, punaisia, kellertäviä, vaaleita että tummia vihanneksia, ja myös hedelmät, pähkinät, pavut ja viljat pitäisi valita kaikista väreistä.

Vihannesten sateenkaari

Jotta saisit viisi peruselementtiä tasapainoon keskenään, yritä syödä niitä edustavia vihanneksia joka päivä. Syö puunvihreitä vihanneksia kuten parsaa, pinaattia, parsakaalia ja lehtikaalia, tulenpunaisia chilipippureita, paprikoita ja punajuurta, maankeltaista kurpitsaa ja jamssia, metallia edustavaa valkoista kukkakaalia ja retiisejä sekä veden elementtiä edustavia tummia kasviksia kuten munakoisoa, merilevää ja tummia sieniä.

Hedelmät ja pähkinät

Ruokavaliosi pitää sisältää myös tarpeeksi pähkinöitä ja hedelmiä kaikista sateenkaaren väreistä. Syö siis vihreää limettiä, melonia, kurpitsansiemeniä ja pistaasipähkinöitä, punaisia omenoita, tomaatteja, kirsikoita ja pekaanipähkinöitä, keltaisia ja oransseja papaijoita, mangoja ja appelsiinejasekä manteleita ja cashewpähkinöitä, vaaleita päärynöitä, banaaneja, pinjansiemeniä ja macadamiapähkinöitä sekä mustikoita, mustia viinimarjoja, rusinoita ja viikunoita, kastanjoita, saksanpähkinöitä ja mustia seesaminsiemeniä.

Pavut ja viljat

Viiden sääntö pätee myös papuihin ja viljaan. Syä kaikenvärisiä papuja ja viljakasveja päivittäin: vihreitä linssejä sekä ruista, punapapuja ja punaisia linssejä sekä tattaria ja amaranttia, keltaisia kikherneitä ja vahapapuja sekä hirssiä, valkoisia soijapapuja ja valkopapuja, riisiä ja ohraa sekä tummia mustapapuja ja pintopapuja, kvinoaa ja tummaa villiriisiä.

Jos noudatat Keltaisen keisarin neuvoja, saat päivässä lähes kuuttasataa karotenoidia eli vahvaa antioksidanttia, jotka pyyhkäisevät vapaat radikaalit mennessään ja ehkäisevät näin syöpää sekä auttavat sinut näkemään, haistamaan ja kuulemaan paremmin, vakuuttaa tohtori Maoshing Ni.

Lähde:

Pitkän iän salaisuuksia – satoja tapoja elää 100-vuotiaaksi