Univaje altistaa lihomiselle. Olen sivunnut aihetta vaihdevuosia käsittelevissä kirjoissani ja muissa kirjoituksissani, mutta laihdutusoppaissa näkökulma on tainnut jäädä  aivan liian vähälle huomiolle. Nyt ovat sekä Reijo Laatikainen että Anthony Colpo kiinnittäneet asiaan huomiota:

Reijo Laatikainen kirjoittaa:

Lihavuuden yleistymiselle haetaan syitä hiilihydraateista, liikunnan puutteesta, alkoholin lisääntyneestä kulutuksesta ja monesta muusta. Uusimmat tutkimukset ovat osoittaneet, että unen puutteella voi olla radikaali merkitys lihomiselle. Unen puute lyö elimistön stressivaihteelle, jolloin rasvan polttaminen käy vaikeaksi, mieli siirtyy ärtyisyyttä ja alakuloa kohden. Useat eri hormonit ja aineenvaihdunnallset tekijät selittävät tätä muutosta.

Lue koko artikkeli.

Anthony Colpo kirjoittaa:

If you want to optimize your body composition then staying up late reading inane crap on Facebook or watching late-night infomercials isn’t the way to do it. Your computer and TV will still be there in the morning, so turn them off and get to bed at a decent hour.

Read more

Aihetta sivuaa myös:  Töllötä vähemmän – laihdut enemmän