TtM Jenni Lappi kirjoitti viljan kuiduista ja aikuistyypin diabeteksesta vieraskirjoituksen. Viljan kuidun terveysvaikutuksista suuri osa välittynee paksuolen fermentaation ja esim. ferulahapon sekä lyhytketjuisten rasvahappojen välityksellä

Uusia tutkimuksia odotellessa voidaan kuitenkin todeta, että yksikään täysjyväviljatutkimus ei osoita täysjyväviljatuotteiden syönnin lisäävän tyypin 2 diabeteksen riskiä. Joten ainakin kolmen, neljän ruis- tai muun täysjyväleipäsiivun (á 30 g) syöminen päivässä on suositeltavaa. Yhdistettynä suositeltuun puoleen kiloon kasviksia, hedelmiä ja marjoja kokonaiskuidun saanti jää kuitenkin vielä alle suosituksen (25-35 g). Suositukseen pääsemiseksi tulisi kasvisten käyttö tuplata tai lisätä vielä muutama täysjyväviljapitoinen ruoka-annos ruokavalioon. Tällöin voi varmistaa myös monipuolisen antioksidatiivisten yhdisteiden saannin sekä viljasta että kasviksista, marjoista ja hedelmistä.

Lue koko juttu ja kommentoi tänne

Oma suositukseni on kasvisten määrän tuplaaminen. Täysjyväviljaa voivat noin paljon syödä ne, joilla ei ole gluteeniherkkyyttä ja jotka liikkuvat aktiivisesti. Mutta tässä puhuu nyt ihminen, jonka kolme palaa ruisleipää saisi turpoamaan ilmapalloksi.

Advertisements