Helsingin Sanomat kirjoittaa:

Maailman laajin ruokavaliota ja painonhallintaa koskeva tutkimus on julkaissut tuloksensa. Niiden mukaan paras resepti estää lihomista on syödä paljon proteiineja ja välttää huonoja hiilihydraatteja.

Tanskalaisten koordinoiman Diogenes-tutkimuksen tarkoituksena oli löytää painonhallinnan kannalta ihanteellisin ruokavalio.

Tutkimus halusi myös vastata kysymykseen, ovatko viralliset ravitsemussuositukset linjassa uusimman ravitsemusta koskevan tieteellisen tiedon kanssa.

Tutkimukseen osallistui kahdeksan eurooppalaista tutkimuskeskusta. Siinä oli mukana 772 eurooppalaista perhettä, joissa oli 938 ylipainoista aikuista ja 827 perheen lasta.

Perheet jaettiin viiteen eri ruokavalioryhmään:

Vähän proteiineja, korkea glykeeminen indeksi

Vähän proteiineja, matala glykeeminen indeksi

Paljon proteiineja, korkea glykeeminen indeksi

Paljon proteiineja, matala glykeeminen indeksi

Verrokkiryhmä, jonka ruokavaliota ei kontrolloitu millään tavalla

Kaikki ruokavaliot olivat vähärasvaisia.

Glykeeminen indeksi (GI) mittaa kuinka nopeasti ravinnon hiilihydraatit nostavat veren glukoosipitoisuutta. Niin sanotuilla huonoilla hiilihydraateilla – valkoinen vehnäjauho, sokerit –on korkea GI. Hyvillä hiilihydraateilla, kuten täysjyväleivällä ja puurolla GI on matalampi.

Ennen varsinaisen ruokavalion aloittamista kaikki aikuiset pantiin kahdeksaksi viikoksi vähäkaloriselle ruokavaliolle, jonka aikana he pudottivat keskimäärin yksitoista kiloa.

Tämän jälkeen kaikki seurasivat omaa ruokavaliotaan puolen vuoden ajan.

Koska kaikki koehenkilöt olivat laihtuneet, tutkijat saattoivat seurata miten hyvin ihmiset säilyttivät ”laihtumistuloksensa” eri ruokavalioilla Tulokset osoittivat, että kaikkien osallistujien keskimääräinen painonnousu oli noin puoli kiloa.

Painonnousu oli kuitenkin suurinta ryhmässä, jossa syötiin vähän proteiineja ja korkean GI:n hiilihydraatteja. Parhaiten ihmiset säilyttivät painonsa ryhmässä, jossa syötiin paljon proteiineja ja matalan GI:n ruokia.

Tutkimuksen keskeyttäneistä suurin osa kuului vähäproteiiniseen ja korkean GI:n ryhmään.

Vähiten keskeyttäneitä oli runsasproteiinisessa ja matalan GI:n ryhmässä.

The New England Journal of Medicinessä julkaistussa tutkimusraportissa todetaan:

Studies of weight-control diets that are high in protein or low in glycemic index have reached varied conclusions, probably owing to the fact that the studies had insufficient power.

Results

A total of 1209 adults were screened (mean age, 41 years; body-mass index [the weight in kilograms divided by the square of the height in meters], 34), of whom 938 entered the low-calorie-diet phase of the study. A total of 773 participants who completed that phase were randomly assigned to one of the five maintenance diets; 548 completed the intervention (71%). Fewer participants in the high-protein and the low-glycemic-index groups than in the low-protein–high-glycemic-index group dropped out of the study (26.4% and 25.6%, respectively, vs. 37.4%; P=0.02 and P=0.01 for the respective comparisons). The mean initial weight loss with the low-calorie diet was 11.0 kg. In the analysis of participants who completed the study, only the low-protein–high-glycemic-index diet was associated with subsequent significant weight regain (1.67 kg; 95% confidence interval [CI], 0.48 to 2.87). In an intention-to-treat analysis, the weight regain was 0.93 kg less (95% CI, 0.31 to 1.55) in the groups assigned to a high-protein diet than in those assigned to a low-protein diet (P=0.003) and 0.95 kg less (95% CI, 0.33 to 1.57) in the groups assigned to a low-glycemic-index diet than in those assigned to a high-glycemic-index diet (P=0.003). The analysis involving participants who completed the intervention produced similar results. The groups did not differ significantly with respect to diet-related adverse events.

Conclusions

In this large European study, a modest increase in protein content and a modest reduction in the glycemic index led to an improvement in study completion and maintenance of weight loss. (Funded by the European Commission; ClinicalTrials.gov number, NCT00390637.)

Kommentteja:

Tässä tutkimuksessa kaikki vaihtoehdot olivat vähärasvaisia. Jotta todellakin löytyisi paras ruokavalio painonhallintaan, pitäisi kaikki vaihtoehdot tutkia. Myös runsasrasvainen, vähäproteiininen ja vähähiilihydraattinen. Ei niin, että itse kannattaisin sitä ruokavaliota, vaan siksi ettei muuten oikeasti voida väittää muuta kuin, että paras vähärasvainen painonhallintaruokavalio on löytynyt.

Itse syön runsasproteiinisesti, kohtuuhiilihydraattisesti ja kohtuurasvaisesti. Mutta vaikka se ruokavalio sopii minulle, en ole hetkeksikään erehtynyt kuvittelemaan, että se sopisi kaikille muillekin ihmisille.

En nyt oikein jaksa uskoa, että kukaan ravitsemukseen perehtynyt henkilö voisi olla hämmästynyt lopputuloksesta, jonka mukaan proteiinin lisääminen ja korkean GI:n hiilihydraattien vähentäminen parantaa painonhallintaa? Jos hämmästyy, kyseinen henkilö on lakannut päivittämästä tietojaan 10-15 vuotta sitten…

Nyt ovat tutkijat siis löytäneet parhaan vähärasvaisen ruokavalion painonhallintaan. Jäämme odottelemaan tutkimuksia, joissa etsitään kaikista vaihtoehdoista parasta painonhallintaruokavaliota.

Muistin virkistämiseksi kannattaa lukea aiemmassa blogikirjoituksessani referoimani Reijo Laatikaisen yhteenveto vhh:sta painonhallinnassa.

Advertisements