Tämän päivän lounassmoothieni oli

TERAPIAPEHMELÖ

  • 3 luomuporkkanaa (porkkana on aina hyväksi terveydelle, erityisesti maksalle, sis. beetakaroteenia jne.)
  • 2 luomutomaattia (kalsiumia, magnesiumia, fosforia, beetakaroteenia, C- ja K-vitamiinia, tuoreet tomaatit vähentävät maksan inflammaatiota)
  • pala selleriä (kalsiumia, kaliumia, magnesiumia, C-vitamiinia)
  • pieni pala inkivääriä (parantaa verenkiertoa, vähentää kuukautiskramppeja, auttaa huimaukseenkin jos semmoista on)
  • 1 luomusitruunan mehu (antiseptinen, parantaa kurkkukipua)
  • 2 dl kylmää vihreää teetä, jossa 1 tl Molkosan Vitalityä (hyväksi aineenvaihdunnalle)
  • 1,5 dl normaalirasvaista maustamatonta luomujukurttia (auttaa mm. ravinteiden imeytymisessä)
  • silputtua nori-merilevää (jodia kilpirauhaselle)
  • liraus Strathia (vitaalivoimaa!)
  • 1 tl vehnänalkioöljyä
  • 1 tl luomuhunajaa
  • 1 rkl maamantelia (kuitua ilman viljaa)
  • 1/2 tl kuivattua steviaa

Teen smoothiet noudattaen kolmea periaatetta:

  1. mitä kaapissa on
  2. mikä on vointini ja terveydentilani (esimerkiksi tänään halusin vahvistaa maksaani joulun herkutteluun, poden kuukautisia ja lievää väsymystä ja energian puutetta, kimppuun käymistä yrittänyt flunssa on häipymässä, mutta yrittää vielä nipistellä kurkussa…)
  3. värisääntö: teen punaisia, keltaisia tai vihreitä smoothieita. Olen huomannut, että näin maku on aina hyvä. (Minulta silloin tällöin kysytään lievällä epäluulolla, sarkasmilla tai uteliaisuudella, että miltä smoothieni maistuvat. Vastaus on siis: Hyviltä! Niin kauan kuin noudatan värisääntöäni.)

Jälkiruoaksi oli vahvaa espressoa ja 85% suklaata 20 g.