Kalsiumin vaikutusta laihduttamiseen ja painonhallintaan on tutkittu lukuisissa kansainvälisissä tutkimuksissa. Tanskalainen tutkijaryhmä havaitsi jo vuonna 2007, että maidon kalsium vähensi koehenkilöiden veren rasvaa kuljettavien kylomikronien rasvapitoisuutta muihin testiaterioihin verrattuna, kun aterian yhteydessä nautittiin vähintään kolme desilitraa maitoa.

Myös muutaman vuoden takaisessa israelilaistutkimuksessa saatiin vastaavia tuloksia. Siinä kuuden kuukauden ajan runsaasti vähärasvaisia maitovalmisteita käyttäneet ylipainoiset tyypin 2 diabeetikot laihtuivat selvästi enemmän kuin muutoin samalla ruokavaliolla olleet verokkiryhmän jäsenet. Amerikkalainen tutkijaryhmä puolestaan havaitsi, että ravinnosta saatu kalsium ehkäisee tehokkaammin painonnousua laihdutuksen jälkeen.

Maidon heraproteiinin ja kalsiumin vaikutusta painonhallintaan on tutkittu myös Suomessa. Valion tutkimuspäällikon Taru Pilven väitöskirjatutkimuksen tulosten perusteella kalsium lisää rasvan erittymistä ulosteeseen, sillä se sitoo rasvahappoja suolistossa, jolloin rasvaa imeytyy elimistöön vähemmän.

– Kokeellisessa tutkimusmallissa toisen ryhmän laihdutusruokavalio oli heraproteiinipitoinen ja toisen tavanomainen. Havaitsimme, että heraproteiiniryhmä laihtui enemmän kuin verrokkiryhmä. Uusilla tutkimusmenetelmillä pystyimme selvittämään myös maksaan jääneen rasvan laadun yksityiskohtaisesti. Osoittautui, että heraproteiiniryhmällä se oli samankaltaista kuin normaalipainoisilla terveillä, kun taas verrokkiryhmässä maksaan oli jäänyt terveydelle haitallisia rasvayhdisteitä, FT Taru Pilvi kuvailee.

Viimeaikaisten tutkimusten mukaan maitotuotteiden sisältämät proteiinit tukevat onnistunutta laihdutusta, sillä ne lisäävät kylläisyyttä ja kehon lämmöntuottoa, joka vaikuttaa energiankulutukseen sekä säästää rasvatonta kudosta, jota menetetään väistämättä laihdutuksen aikana. Taru Pilven mukaan laihdutuksen aikana on tärkeää huolehtia, että maitotuotteita on mukana jokaisella aterialla.

– Parhaillaan käynnissä olevien tutkimusten mukaan näyttäisi vahvasti siltä, että heraproteiinilla on joitakin aivan erityisiä piirteitä muihin proteiineihin verrattuna. Erot proteiinien laadussa ovat parhaillaan kiivaan tutkimuksen kohteena. Proteiinien erotteleminen rasvojen tai hiilihydraattien tavoin hyviin ja huonoihin on tulevaisuutta, Pilvi arvioi.

Lue lisää Iltalehdestä

(lihavointi minun)

KOMMENTTINI: Olen jo pitkään paasannut proteiinien laadusta. Syön itse runsasproteiinisesti, en runsasrasvaisesti, ja valitsen proteiinit hyvin tarkkaan. Maidon juomisesta en ole uutisen kanssa samaa mieltä, maito ei ole aikuisen ruokajuoma, – ja aika monia runsas maitotuotteiden käyttäminen myös lihottaa. Sen sijaan treenin jälkeisenä palautusjuomana maito  voi ihan hyvin olla toimiva vaihtoehto. Heraproteiinista on kertynyt aika tavalla tietoa, ja vaikuttaa siltä että (maustamattoman) heraproteiinin ottaminen mukaan laihduttajan/treenaajan ruokavalioon on viisas veto.

Ja tietenkin kriittisen lukijan kannattaa huomata, että VALIO on tämän tutkimuksen rahoittaja.