Helsingin Sanomat uutisoi:

Saksalaistutkijat sanovat kumonneensa myytin, jonka mukaan runsas aamiainen pitää pitkään kylläisenä ja auttaa hallitsemaan syömistä myöhemmin päivän aikana. Tutkimukseen osallistuneet ihmiset söivät aamiaisen määrästä riippumatta saman verran lounaalla ja päivällisellä.

Münchenin yliopistossa seurattiin noin 400 ihmisen syömistottumuksia kahden viikon ajan. Tutkimushenkilöt pitivät päiväkirjaa siitä, mitä he päivän mittaan söivät. Osa söi tukevan aamiaisen, osa kevyen, ja osa jätti aamiaisen väliin kokonaan. Ne, jotka söivät noin 400 kalorin aamiaisen, nauttivat päivän aikana noin 400 kaloria enemmän kuin pienemmän aamiaisen syöneet.

Saksalaistutkijat suosittelevatkin kevyempää aamiaista niille, jotka haluavat pudottaa painoaan.

Kuitenkin esimerkiksi Britanniassa ravitsemustieteilijät ovat suositelleet kunnon aamiaista osana tasapainoista ruokavaliota, ja tukevan aamiaisen on sanottu edistävän laihtumista.

Katsokaapa Hesarin uutisen kuvaa malliaamiaisesta. Tuhtia? Täällä Saksassa asuvana tiedän, että täkäläisellä normiaamiaisella tarjotaan (yleensä valkoisista jauhoista leivottuja) vehnäsämpylöitä, voita ja marmeladia. Joskus leikkeleitä lisäksi. Ei minua kummastuta lainkaan, ettei sillä laihdu, tai ettei syö päivän mittaan vähempää.

Alkuperäisen tutkimusuutisen johtopäätöksessä todetaan:

Conclusion

Reduced breakfast energy intake is associated with lower total daily intake. The influence of the ratio of breakfast to overall energy intake largely depends on the post-breakfast rather than breakfast intake pattern. Therefore, overweight and obese subjects should consider the reduction of breakfast calories as a simple option to improve their daily energy balance.

3 aamiaispersoonaa:

Saksalaisen firman palveluksessa oleva mieheni kyllästyi syömään kanttiinilounaita, jotka ovat erilaisia peruna+leivitetty ”liha”+muutama viikko sitten silputtu salaatti -viritelmiä. Hän syö aamuisin mun reseptillä tehtyä viljatonta mysliä sekä munia/papuja/bratwursteja jne. Eväänä hänellä on pähkinöitä. Seuraavan kerran hän syö illalla kotona tuhdin päivällisen kalaa/lihaa ja kasviksia. Ja paino pysyy hallinnassa.

Minulle ei aamulla putoa mikään tuhti, joten syön vain sitä omaa viljatonta mysliäni (laitan reseptin jossakin vaiheessa tuonne Oikeaa ruokaa -blogiin). Pärjään sillä puolille päiville, jolloin syön kasvipainotteisen lounaan (mukana esim. makrillia ja oliiviöljyä). Päivän kolmas ateria on esimerkiksi proteiinilla teräastetty smoothie.

Kirjoittajakaverini Kukka Laakso valitti minulle yhteistyömme alkuaikoina, ettei hänelle maistu aamulla mikään, mutta sitten lounaaseen mennessä kehittyy järjetön nälkä. Neuvoin häntä tekemään aamuisin (myös rasvaa ja prodea sisältävän) smoothien, niin välttyy järjettömiltä näkäkohtauksilta ja hormonit saavat tarvitsemiaan ravinteita.

Minusta pääasia on, että syö aamulla jotakin ravinteikasta, joka maistuu. Juuri sen verran kun maistuu. On aivan samantekevää kokonaisuuden kannalta syötkö aamuisin kuin kuningas ja iltaisin kuin kerjäläinen vai tasan päinvastoin. Pääasia että syöt. Säännöllisesti. Oikeaa ruokaa. Omalla tavallasi. MUTTA EI NÄIN:

Advertisements