Limit Your Carbs and Lose Weight

1. Don’t Try to Limit Fat. “Eating high-fat foods keeps you from feeling deprived,” says Dr. Westman. Bacon, cheese, heavy cream, sour cream, cream cheese, mayonnaise, butter, and oil are all healthy parts of a low-carb diet.

2. Say Goodbye to Pasta, Bread, and Rice. To lose weight, most people have to stay under 20 grams of “net” carbs per day (net carbs refers to the number of grams of carbs minus grams of fiber, because fiber doesn’t send blood sugar spiking). That rules out bread (two slices contain about 24 grams of net carbs), rice (over 40 grams in a cup), and pasta (about 40 grams per cup). Once you hit your goal, you can slowly add in more carbs that don’t have a big impact on blood sugar.

3. Be Picky About Vegetables. Starchy (carb-heavy) vegetables—most of the ones that grow underground, as well as corn—are off-limits. But you can have up to four cups daily of leafy greens such as lettuce, spinach, and collard greens. Limit broccoli, cauliflower, green peppers, okra, and Brussels sprouts to two cups per day.

4. Say No to Hidden Sugars. Fruit, that legendarily healthful food, is packed with sugar, aka carbohydrates. So are fruit juices. Other concentrated sources include soda, cakes, and candy. You may be able to keep diet sodas, light beer, dry wine, and sugar-free sweets on the menu and still lose weight.

5. Eat as Much as You Want. When it comes to protein and fat, “you don’t have to use portion control,” says Dr. Westman. “Your hunger will go down automatically when you start eating this way—all you have to do is stop eating when you’re full.”

Muistissani on, miten suomalainen Valitut Palat väärensi ruokavaliosanomaani muutama vuosi sitten. Nyt on amerikkalainen Valitut Palat kääntänyt takkinsa –  ja aitoon Valittujen Palojen tyyliin sanoma on yksinkertaistettu ylisimppeliksi höpönlöpöksi (lyhennelmä alla):

1. Älä rajoita rasvan määrää. ”Pekoni, juusto, kerma, majoneesi, voi ja öljy ovat terveellisia osia vhh-dieettiä.”

2. Sano hyvästit pastalle, riisille ja leivälle. ”Jotta laihdut, hiilihydraattigrammojen pitää olla alle 20 g.”

3. Valitse tarkkaan kasviksesi. Tärkkelystä sisältävät, maan alla kasvaneet kasvikset eivät mahdu rajoihin. Voit syödä yhteensä neljä kupillista salaattia, pinaattia ym.  Mutta rajoita parsakaalin, ruusukaalin ym. määrä kahteen kupilliseen.

4. Sano ei piilosokerille. ”Hedelmät ja marjat ovat täynnä piilosokria. Samoin limut, kakut ja karamellit. Voit pitää ruokavaliossa dieettilimut, kevytoluen, kuivan viinin ja sokerittomat karkit, ja silti laihdut.”

5.Syö niin paljon kuin haluat. ”Lopeta syöminen, kun olet kylläinen”.

Niinpä niin. Näkisittepä savun, joka nousee korvistani parhaillaan. Arvatkaapa paljonko saan postia epätoivoisilta laihduttajilta, jotka ihmettelevät ”mikä minussa on vikana, kun en laihdu vaikka noudatan kirjaimellisesti [noita yllämainittuja] ohjeita”?

Voin vakuuttaa, että PALJON.

Kommenttejani:

1. Runsasrasvainen ruokavalio todella laihduttaa. Niitä, joille se sopii, ja jotka jaksavat pysyä ruokavaliossa. Sen sijaan kuvattu pekoni-kerma-juusto-dieetti, vaikka ei olekaan sydänsairauksien riskitekijä, ei ole muilta terveysvaikutuksiltaan hyvä. Esimerkiksi ruokavalion rasvan kokonaismäärä korreloi syöpäsairauksien kanssa.

Ja jos olet onnistunut laihtumaan ja jatkat yhä samalla runsaskalorisella, runsasrasvaisella ruokavaliolla, pian käy niin että lihot taas.  Monet ovat onnistuneet myös lihottamaan itsensä runsasrasvaisella dieetillä.

2. Juu hyvästit voi sanoa, mutta se että hiilareitten rajoittaminen alle 20 grammaan olisi laihtumisen TAE, on hevonpaskaa. Se perustuu ihmisen aineenvaihdunnan erittäin karkeaan yksinkertaistamiseen. Vaikka sanoman  yksinkertaistaminen on hyvä asia, noin karkea yksinkertaistaminen ei enää vastaa todellisuutta.

3. Kasvisten rajoittaminen tekee ruokavaliosta yksitoikkoisen, liian vähän vitamiineja, kivennäisaineita ja hivenaineita sisältävän. Pitkällä tähtäimellä se ei ole kokonaisterveydentilallesi hyväksi.

4. No voi herranjumala! Juu ihan niin juokaa kevytkeskaria, kuivia viinejä ja dieettilimuja, mutta älkää hyvänen aika vahingossakaan syökö vaikka mustikoita, ne kuulkaa lihottaa… *menee epätoivoisena raastamaan viimeisetkin punkkarihiukset päästään*

5. Niinpä niin. Sehän se sanoma on ollut: kissankokoisin kirjaimin ”SYÖ NIIN PALJON KUIN HALUAT” (ja sitten kirpunkokoisena peräkaneettina, jota kukaan ei enää innoissaan huomaa: … ”kunnes olet kylläinen”). Isolla osalla ihmisistä normaali nälänhallinta ja kylläisyyden tunteminen on häiriintynyt. Vaikka runsasrasvainen ruokavalio saattaakin tehdä kylläisyyden saavuttamisen helpommaksi, se ei sitä tee automaattisesti. Olen nähnyt yllinkyllin rasvanahmijoita.

Jo asiat olisivat noin  yksinkertaisia, kaikki ne lukemattomat ja lukemattomat karpit joita tunnen, olen tavannut ja vuosia seurannut, olisivat hoikkia. Eräät heistä ovatkin. Loput eivät ole.

Reality sucks?