Ravitsemusterapeutti Pirjo Saarnia kirjoittaa:

Nykytiedon mukaan oliiviöljy, voi ja kookosöljy kestävät parhaiten kuumentamista ja näiden rasvojen rasvahappoketjuissa tapahtuu vähiten haitallisia hapettumisreaktioita. Mitä enemmän monityydyttymättömiä rasvahappoja öljystä löytyy, sitä huonompi kuumuudenkestävyys sillä on – tämähän on tuttua juttua kaikille ravitsemusasiantuntijoille. Kuitenkaan monelle maallikolle ei ole selvää, että auringonkukkaöljyllä ei kannata kuumentaa ruokia, eikä sitä kannata ostaa muutenkaan jääkaappiin. Runsaasti omega-6-rasvahappoja sisältävää auringonkukkaöljyä saadaan suomalaisesta ruokavaliosta runsaasti jo muutenkin, sillä tätä öljyä löytyy runsain mitoin monista pitkään säilyvistä tuotteista kuten säilykkeistä, salaattikastikkeista ja teollisista leivonnaisista. Harmi vaan, että tämä öljy merkataan usein tuoteselosteisiin nimellä kasviöljy. Miksei selkeästi ”auringonkukkaöljy”?

Lue koko artikkeli Pronutritionist-sivustolta

Viime syksynä sain blogiini kysymyksen rasvojen kuumentamisesta. Voit lukea koko vastaukseni täältä.

Lyhyt ote kirjoituksestani:

Runsaasti linolihappoa sisältävät kasviöljyt vahingoittuvat kuumennettaessa ja muuttuvat hajoamistuotteiksi, jotka tutkimuksissa on yhdistetty sydänsairauksiin ja neurologisiin häiriöihin. Näistä yksi on rasvahaposta kehittynyt toksiini (myrkky) nimeltä 4-hydroxy-trans-2-nonenal (HNE). Tutkijoiden mukaan HNE kerääntyy suurina määrinä juuri monityydyttymättömiin kasvirasvoihin, joissa on linolihappoa. Näitä kasviöljyjä ovat maissi-, rypsi-, soija- ja auringonkukkaöljy. Useat tutkimukset ovat yhdistäneet HNE:n käytön lisääntyneeseen sydän- ja verisuonisairauksien riskiin, Parkinsonin tautiin, Alzheimerin tautiin, maksan vajaatoimintaan ja syöpään. Tutkijat selittävät, että HNE:n myrkyllisyys johtuu siitä, että se reagoi äärimmäisen energisesti biomolekyylien kanssa kerran imeydyttyään kehoon ruoan mukana. Se myös reagoi erilaisten aminohappojen kanssa vaikuttaen solujen perusaineenvaihduntaan. Näiden tutkimustulosten perusteella American Dietetic Associationin edustaja suositteli HNE:n terveysvaikutuksista huolestuneita varomaan kuumentamasta mitään kasviöljyä savuamispisteeseen asti. Öljyä ei myöskään koskaan pidä käyttää uudelleen. Kaikkein tärkeimpänä neuvona on olla syömättä uppopaistettuja ruokia ravintoloissa.