K-vitamiinia on pidetty vanhastaan välttämättömänä vain veren hyytymistekijöiden muodostumiselle, eli kun saamme haavan, verenvuoto loppuu itsestään. Viime vuosina on kuitenkin havaittu, että K-vitamiinin riittävällä saannilla on paljon laajempi merkitys: Se vähentää luun haurastumista, osteoporoosia, ja pienentää diabetesriskiä. Tutkimusten mukaan luuntiheydellä ja elimistön K-vitamiinitasolla on suora yhteys. K-vitamiini ehkäisee myös verisuonten kalkkeutumista, pienentää syöpäriskiä ja myös aivot siitä hyötyvät.

K-vitamiini on rasvaliukoinen ja sitä on kahta tyyppiä: K1-vitamiinia on kasviperäisissä elintarvikkeissa, ja noin 90 prosenttia länsimaisen ravinnon K-vitamiinista onkin K1-vitamiinia. Bakteerit puolestaan valmistavat K2-vitamiinia, ja sitä on pieniä määriä maitotuotteissa, juustossa, munissa ja maksassa. Myös suolistobakteerit muodostavat hiukan K2-vitamiinia. Vihreät lehtivihannekset ovat K1-vitamiinin tärkein lähde ravinnossamme. Mitä vihreämpi kasvi on, sitä enemmän siinä on K1-vitamiinia.

Lue Ulla Lehtosen artikkeli Terve elämä -lehdessä Juho Vainion Säätiö r.s.

 

Kirjoitin vuonna 2007 ilmestyneessä kirjassa Nainen parasta vuosikertaa näin:

Tiesitkö tämän K-vitamiinista?

K-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka on välttämätön esimerkiksi veren hyytymiselle. Ihmisen paksusuolen bakteerit muodostavat K-vitamiinia, josta osa imeytyy elimistön hyödynnettäväksi. Tekijät, jotka vähentävät suoliston bakteerikasvun määrää tai muuttavat sen laatua, kuten antibiootit, vähentävät mahdollisesti myös K-vitamiinin muodostusta ja imeytymistä. K-vitamiini säätelee elimistössä sellaisten proteiinien muodostusta, jotka voivat sitoa kalsiumia. Näitä kalsiumia sitovia proteiineja on useissa kudoksissa.

Veren hyytymiseen osallistuvat proteiinit vaativat muodostuakseen K-vitamiinia. Kudosvaurion yhteydessä proteiinit aktivoituvat, sitovat kalsiumia ja verihiutaleita, mikä saa aikaan veren hyytymisen. Mikäli K-vitamiinia ei saada riittävästi, veren hyytyminen heikkenee, sillä muodostunut proteiini ei kykene sitomaan kalsiumia. Maksan toimintahäiriö voi myös heikentää veren hyytymistä, koska näiden proteiinien muodostus tapahtuu maksassa. Yhdisteet, jotka estävät K-vitamiinin toiminnan, vähentävät myös veren hyytymistä.

K-vitamiinilisän arvellaan osteoporoosin yhteydessä parantavan luun tiheyttä. Sen on myös väitetty auttavan unettomuuteen.

Aikuisilla K-vitamiinin puute johtuu lähinnä rasvan imeytymishäiriöstä (esimerkiksi maksasairauksien tai keliakian vuoksi) tai suolistobakteerien vähentymisestä (esimerkiksi antibioottilääkityksen vuoksi). K-vitamiinin puute on verrattain yleistä naisten keskuudessa. Osteoporoottisilla naisilla on todettu jopa 35 % normaalia vähemmän K-vitamiinia veressään. Samoin luunmurtumapotilailla on K-vitamiinin vajausta. Puute näyttää liittyvän naisten ikääntymiseen. Luusto saattaa olla maksaakin tärkeämpi K-vitamiinin varasto.

Hyviä K-vitamiinin lähteitä ovat basilika, timjami, vihanneskrassi, mangoldi eli lehtijuurikas, nokkonen, persilja, parsakaali, lehtikaali, pinaatti ja ruusukaali.