Olen vuosia seurannut kuntoni kehittymistä Polarin kuntotestillä

Maksimihapenottokyky, VO2max

Kehon hapenkulutuksella (VO2) on selkeä yhteys hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoon, koska hapen kuljettaminen kudoksiin on riippuvaista keuhkojen ja sydämen toiminnasta. VO2max (maksimihapenottokyky, aerobinen maksimiteho) on kehon maksimaalinen kapasiteetti käyttää happea maksimirasituksen aikana; se on suorassa yhteydessä sydämen maksimaaliseen kapasiteettiin kuljettaa verta lihaksistoon. VO2max voidaan mitata tai arvioida kuntotestien avulla (esim. maksimirasitustesti, submaksimaalinen testi, Polar-kuntotesti). VO2max on hyvä aerobisen kunnon (kardiovaskulaarinen kunto) osoitin ja hyvä suorituskyvyn ennustin aerobista kuntoa vaativassa tapahtumassa kuten pitkän matkan juoksussa, pyöräilyssä, maastohiihdossa ja uinnissa.

Viime vuonna ownindexini oli 40 ja maksimisykkeeni 178. Tänään mittaustulos näytti 43 ja 180. Luvut vastaavat 35-39-vuotiaan erittäin hyvää ja sitä vanhempien erinomaista kuntoa, ikäisilläni riittäisi jo 36 erinomaiseksi tulokseksi. Kylläpäs tämä onkin motivoivaa! Kun aika ajoin tuntuu, etten edisty oikein missään, kunhan vaan leikin kaikenlaisia treenaamisia…

Nyt on sykemittari ajan tasalla pääsiäisen pyöräilyretkiä varten. En nykyisin sykemittaria muulloin käytäkään kuin pyöräillessä, jolloin seuraan, ettei syke nouse liian korkeaksi (ja sitä kautta verenpaine singahda ylös). Ensi viikolla aloitan Juoksukoulun Kalle Kotirannan ja Taru Schroderuksen tuoreen kirjan ohjeilla.

Silloin tarvitsen myös sykemittaria. Katsotaan pitääkö kirjan lupaus paikkansa ja opin juoksemaan neljässä viikossa!