Hiilihydraateista, rasvoista ja proteiineista tasaisesti koostettu ruokavalio on paras tapa edistää omaa terveyttä ja ehkäistä elintasosairauksien puhkeamista.Sen sijaan suureen muotiin noussut vähähiilihydraattinen ruoka tai yletön hiilihydraattien tankkaus lisäävät molemmat sairausriskejä.Tällaisiin tuloksiin tulivat norjalaisbiologit, jotka selvittivät erilaisten ruokavalioiden vaikutusta ihmisiin solujen geenitasolla. Tutkimuksessa paneuduttiin niin sanottuun geenien ilmentymiseen, johon ruokavaliolla on oma vaikutuksensa.Geenien ilmentymisen seurauksena soluissa syntyy proteiineja, jotka taas vaikuttavat muun muassa kehon aineenvaihduntaan.Tutkijoiden mukaan ihanteellisessa ruokavaliossa kolmannes ravinnosta tulee hiilihydraateista, kolmannes proteiineista ja kolmannes rasvoista.

kautta Tutkijat: Liiat hiilihydraatit ja karppaus kumpikin riskejä terveydelle – HS.fi – Ulkomaat.

 

”Tutkijoiden mukaan ihanteellisessa ruokavaliossa kolmannes ravinnosta tulee hiilihydraateista, kolmannes proteiineista ja kolmannes rasvoista” Näin olen syönyt jo useita vuosia. Ainakin minulle se on ollut ihanteellisin ruokavalio. Oletan, että sanalla ”karppaus” tarkoitetaan tässä taas pelkästään ketogeenista versiota vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta…