Kirkkonummelainen jooganopettaja ja Suomen Joogaliiton kouluttaja Ulla-Maija Rönkä kirjoittaa Suomen  Joogalehdessä 3/2011 ihanasti kirjastamme

Hormoniharmoniaa ruokavalion ja joogan keinoin

”Hormoniharmoniaa ruokavalion ja joogan keinoin” jakautuu kahteen osaan jotka täydentävät hyvin toisiaan. Varpu Tavi on kirjoittanut tekstit ja Anja Huovinen on toiminut asiantuntijana kirjan joogaa koskevassa osiossa.

Varpu Tavi on Saksassa asuva tietokirjailija ja toimittaja, joka on julkaissut useita ruokavalion terveysvaikutuksista kertovia kirjoja (mm. ”Nainen parasta vuosikertaa”, painos loppuunmyyty, mutta voi löytyä kirjastoista). Hän on perehtynyt alaan intensiivisesti kahdeksan vuoden ajan ja pitää aiheesta myös luentoja. Joogaan Varpu Tavi tutustui jo 14-vuotiaana isänsä joogatunneilla.

Tavilla on taito kirjoittaa helposti ymmärrettävää tekstiä. Vaikka ruokavalio on aiheena äärimmäisen laaja ja hormonitoiminta mutkikas tapahtuma, hän onnistuu kiteyttämään asiat selkeään muotoon. Hän esittelee yksinkertaistaen ne hormonit, jotka kirjan aiheen kannalta ovat olennaisimmat. Luonnolliset hormonikorvaushoidot eritellään sopivan laajasti ja annetaan keinoja helpottaa kotikonstein vaihdevuosioireita.

Tavi antaa ohjeita itsehoitoon koskien myös monia nykyisin hyvin tavallisia vaivoja, kuten esimerkiksi masennus, unihäiriöt ja haitallinen stressi. Ruokavalion ja yrttihoitoihin liittyvät asiat tuodaan esiin käytännönläheisellä tavalla. Ravinnon ja hormonien yhteys tulee monipuolisesti esiin esimerkkien kautta. Terveyttä ylläpitävän ruokavalion rakentamisessa Tavi korostaa puhtaan, mahdollisimman vähän käsitellyn ja monipuolisen ravinnon merkitystä. Teksti johdattelee tutkimaan omia elämäntapoja ja ottamaan elämän omiin käsiin.

Anja Huovinen on syntynyt Saksassa ja opiskellut siellä hormonijooganopettajaksi. Hän on mm. suorittanut Dinah Rodriguesin ”Hormone yoga Therapy”  (hormonijooga) koulutusohjelman Berliinissä vuonna 2009 sekä yoga Vidyan lastenjoogaopettajakurssin keväällä 2010. Hän asuu nykyisin Suomessa ja on mukana Suomen joogaliiton jooganopettajakoulutuksessa. Hän opettaa muiden joogaryhmien lisäksi myös hormonijoogaa.

Kirjan joogaosuus on käytännönläheinen ja asanaharjoitusten ohjeet ovat selkeän ymmärrettävät. Tekstissä korostetaan harjoitusten sovittamista itselleen sopiviksi. Hengitysharjoituksen selitykset ovat hyvin ymmärrettävässä muodossa. Huomaa, että Huovisella on käytännön kokemusta niistä. Varsinainen hormonijoogaosio tuntuu hyvin tutulle. Harjoitukset ovat dynaamisia ja mukavasti energiaa antavia. Koko harjoituksen tekemiseen menee vain noin puoli tuntia tai vähemmän.

Harjoituksen oppii hyvin kirjankin perusteella. Käytännössä ohjatun hormonijoogaharjoituksen sisältö on laajempi. Kirjassa ohjataan jättämään bhastrika-hengitys pois, jos se tuntuu liian voimakkaalta. Vaihdevuosioireiden ja kilpirauhasongelmien hoitaminen joogalla tulee esitellyksi käytännön harjoitusesimerkkien kautta.

Kirjan kuvat tukevat tekstiä. Ne ovat mustavalkoisessa vaatimattomuudessaan mukavan rauhoittavia. Olenkin jo kyllästymiseen asti nähnyt komeasti kuvitettuja selailu- ja katselukirjoja, joista oman terveyden vaalimiseen ja joogaharjoitukseen ei juuri saa tukea. Tämä kirja on toista maata. Se on käytännönläheinen ja selkeä opas joka ei jää pölyyntymään kirjahyllyyni.

Advertisements