Olin aika ällistynyt kuullessani ensimmäistä kertaa tittelin life coach. Painotettuna vielä siten, että *koulutettu* life coach. Kyseinen koutsi oli sellainen positiivisuutta tiukkuva huttuaivo, joten en voinut kuin ihmetellä, kuka mahtaa olla elämänsä kanssa niin hukassa, että ostaa koutsipalveluja kyseiseltä elämään valmentajalta. Toistaiseksi kaikki ne harvat muutkin life coachit, joihin olen törmännyt, ovat vaikuttaneet lähinnä sellaisilta, etteivät osaa järjestää edes omaa elämäänsä. Mutta mistäpä minä tiedän. Jos joku ihminen saa elämäänsä ryhtiä koutsin avulla, hieno juttuhan se on. Ja kerran olen itsekin hätäpäissäni käyttänyt titteliä ”elämänmuutosvalmentaja” (kun vaihtoehto oli ”laihdutusvalmentaja”…).

Sitten on olemassa koutseja, jotka opettavat miten päästä eroon liiasta tavarasta. Sitä pidän jo järkevänä, jos joku ei semmoista omin päin osaa. Olen itse tehokas tavaran hävittäjä, joten tiedän vain kuulopuheista, että romunhäätökoutsaukselle on tarvetta monessakin taloudessa.

Tein jonkin aikaa ravintovalmennusta. Aika hassua sekin, että ihmisiä pitää opastaa syömään. Lopetin melko pian, koska huomasin, ettei se työ palkitse. Enkä puhu nyt rahasta, vaan henkisestä tyydytyksestä. Tavallisesti minun vastauksistani ei pidetty. Valmennettavat olisivat halunneet jotakin helppoa kikkakuutosta, jossa jatketaan entiseen malliin mutta otetaan sitten jotakin lisäravinnetta tai käytetään jotakin hilavitkutinta, jolla läski katoaa ja terveys palautuu kädenkäänteessä. Mun tapani on vaatia ajattelemaan koko kuvio uudestaan ja perinpohjin. Ja sen jälkeen muuttaa elämä omilla ehdoilla ja itsenäisesti, ilman minkään lauman mukana juoksemista. Ilman pienintäkään itsepetosta.Totesin, että olen mieluummin 100% kirjoittaja ja jätän valmentamisen muille. Kärsivällisemmille ja läpi-sormien-katsomaan-pystyville.

Kun ajatukseni ja kokemukseni koutseista ovat näinkin skeptiset, on kiinnostava löytää itsensä tilanteesta, jossa vapaaehtoisesti on hommannut itselleen koutsin. Personal trainer Juhani Pitkänen on marraskuusta asti koutsannut treenejäni. Projektimme alkoi sillä, että hoidin stressiäni ja opettelin nukkumaan. Eli nukkumaan opetteluunkin tarvitaan valmentaja? Hahhah. Mutta niin meni jouluun asti. Samaan aikaan opettelimme tuntemaan toisiamme. Juhani on ollut hyvin hienotunteinen ja välttänyt käskytystä. Kerran hän laittoi viestin, jonka saattoi tulkita komenteluksi, ja hetikös mulla nousivat niskakarvat pystyyn. Mikä se on mua komentelemaan?! Mulla on luonnevika, en kestä auktoriteetteja – ellen itse ole antanut heille auktoriteetin asemaa. Mutta kas kummaa, kommunikaatiomme edetessä aloin luottaa häneen yhä enemmän ja enemmän. Ja nyt olen valmis antamaan hänelle luvan komennella itseäni. Hän ei vielä tiedä sitä. Lukee tästä.

Mitä hyötyä ja iloa on personal trainerista? Ensinnäkin tietysti hänen ammattitaitonsa. Kannattaa valita sellainen, joka on koulutettu ja jolla on ollut intoa hankkia paljon lisätietoja. Kun treenailen ominpäin, räpistelen useimmiten semmoista satunnaistreenien ympyrää, enkä kehity mihinkään. Toisekseen personal trainerilta saa kokonaisvaltaisen opastuksen. Ei pelkästään yhtä lajia liikuntaa, vaan koko paketin mukaan lukien henkinen valmennus, ainakin Juhanin tapauksessa. Koska meillä molemmilla on taolais-zen-henkinen arvomaailma, koummunikointimme on silläkin tasolla vaivatonta.

Juhani palasi juuri kolmeviikkoiselta Aasian matkalta. Hän laittoi mulle linkin katsottavaksi:

The Best of Alan Watts

”Jousi on vireessä ja jännität yhä –

olisi ollut parempi lopettaa ajoissa.

Koettelet terää ja teroitat yhä –

et voi sillä kauan puolustautua.

Kun pronssi ja jade täyttävät salisi,

et pysty niitä säilyttämään.

Rikkaus, kunnia ja ylpeys aiheuttavat itse onnettomuutensa.

Saavutettuasi tuloksia vetäydy itse pois.

Se on taivaan Tao.”

Laotse: Tao Te Ching, suom. Pertti Nieminen

Reunahuomautus: Se, tarvitseeko personal traineria, riippuu tietysti ihan tavoitteista (ja tietenkin elämän- ja rahatilanteesta). Useimmille ihmisille riittää treenikaveri. Tai koira. Koirahan on mitä mainion ja vaativin personal trainer. Mutta jos asettaa itselleen sellaisia tavoitteita, ettei omin voimin ja tiedoin niitä saavuta, silloin on viisasta luottaa ammattilaiseen.

Lukusuositus:

Juna Bulls*it Centraliin lähtee – kaikki kyytiin!