Ravitsemusterapeutti ja terveystieteiden maisteri Pirjo Saarnian uusin kirja kertoo rasvoista. Viime vuonnahan ilmestyi useampikin rasvakirja, joita kaikkia en ole lukenut. Mutta niistä, jotka olen lukenut, tämä on paras.

Jo lukiessani Saarnian Ruoan terveysvaikutukset -kirjaa minulle syntyi vaikutelma, että kirjoittaja ikään kuin pidättelee itseään. En tiedä onko kustantajan vaatimus vai joutuvatko hiukankaan toisinajattelevat ravitsemusterapeutit painostuksen kohteeksi, mutta rivien välistä luen, että Saarnia on hyvin avoin eri suuntiin. Tällä en tarkoita, että hän olisi joku kaappikarppi, vaan että hänellä on kiinnostusta esimerkiksi luontais-  ja funktionaalisen lääketieteen suuntaan, ja Patrik Borgin ja Reijo Laatikaisen tavoin hän pystyy suhtautumaan tärkkelysrajoitteiseen ruokavalioon neutraalin kiinnostuneesti. Saarnia toteaa hyvin selkeästi, että se oikea ruokavalio on aina yksilöllinen.

Saarnian ruokavalio- ja rasvalinja noudattelee aika tavalla Harvard-tutkija Walter Willettin kirjassaan Eat, Drink, and Be Healthy viitoittamia linjoja. Saarnia siis suosittelee kasviöljyjen lisäämistä kuiduttomien ja ravinteettomien höttöhiilareiden tilalle. Saarnian varsinainen rasvasuositus taiteilee suomalaisten ravitsemuohjeitten ja  Willettin linjan välillä. Hän ilmaisee asian nän: Rasvan saantisuositus on 25-35% koko energiansaannista. Joillekin hieman suurempi rasvan määrä eli 35-40% sopii paremmin.

Saarnia ei keskity pelkän rypsiöljyn hehkuttamiseen, vaan toteaa aivan oikein että oliiviöljy sietää hiukan paremmin kuumentamista. Kirjan paras osio on nimeltään Sukellus rasvahappojen maailmaan, jossa käsittelyyn tulevat voin,  kookos- ja palmuöljyn lisäksi esimerkiksi oliivi-, rypsi- ja avokadoöljyt; kalojen rasvat; pähkinät ja siemente: marjojen rasvat sekä kaakao ja suklaa.

Rasvoilla saa parempaa terveyttä Saarnian mukaan siten, että niitä syödään riittävästi ja riittävän monipuolisesti sekä kiinnitetään huomiota niiden säilyttämiseen ja käsittelyyn. Käsittelyssä ratkaisevaa on kuumennuksen lämpötila sekä kesto. Transrasvojen saannista Saarnia varoittelee. [Aivan samoin kuin olen itsekin tehnyt kirjoituksissani. Reijo Laatikainen selvitti viime vuonna suomalaisten tuotteiden transrasvasisältöjä ja päätyi siihen, etteivät ne enää juurikaan sisällä niitä. Jos kerran Reijon valmistajilta saamat tiedot pitävät paikkansa, valmistajilla ei pitäisi olla mitään ongelmia transrasvamerkintöjen kanssa. Miksei niitä ja niiden puuttumista voisi siis merkitä tuoteselosteisiin?]

Kirjassa on vain harvoin harhauduttu mutuiluun tiedon sijaan (esimerkiksi Saarniakin toistelee uskomusta siitä, etteivät ranskattaret liho – sen asian paikkansapitämättömyyden voi tarkistaa matkustamalla Ranskaan, ei siellä yhtä läskejä olla kuin Suomessa, mutta hyvää vauhtia lihomassa kuitenkin -; Saarnian tieto saksalaisten tupakkaravintoloista ei enää nykyisin pidä paikkansa, ruokaravintolat ovat täällä savuttomia), mutta nuo ovat mitättömiä juttuja kokonaisuudessa.

Ainoa miinus kirjassa on paikka paikoin sekava rakenne ja huonohko kieli. Kustannustoimittaja olisi voinut karsia sieltä enimmät omaamiset ja huomioimiset, lisäillä persoonasijojen päätteitä, ja korjata sen kaltaisia ilmaisuja kuin yhtä kauaa. Nykyisin on trendikästä se, että kirjoittaja kertoo omista kokemuksistaan. Lukijalle olisi iloa siitä, että ne omat muistelot ja aatokset erotettaisiin taitossa muusta leipätekstistä. Saarnian omakohtaisten kirjoitusten tyyli oli tätimäisyydessään ja kliseisyydessään (Matkailu avartaa ja rikastuttaa elämää”) hieman huvittava, mutta puolustaa paikkaansa. Ei kuitenkaan päätekstin joukossa sikinsokin.

Kaiken kaikkiaan Saarnian kirja on lukemisen arvoinen kaikille rasvoista kiinnostuneille. (Voihan niitä tietoja aina yksilöllisesti soveltaa, myös määrän suhteen.) 

Pirjo Saarnia: Rasvoilla parempaa terveyttä (Otava 2011)

Muualla blogissani samasta aihepiiristä:

UH-ÄH-KRIIK-ÄÄ täältä tulee simpanssi

Fat is not the problem, says Dr. Walter Willett

Rasvainen ruoka toimii kuin marihuana

Muumioiltakin löytyy ahtautuneita verisuonia

Tyrnivoi

Rasvojen kuumentaminen

Rasvojen kuumentaminen, osa 2

Uusittu Hippokrates: Voi olkoon lääkkeesi!

Mainokset