Kaikki, jotka minua yhtään paremmin tuntevat tietävät, etten ole koskaan ollut mikään mallioppilas. Häirikkö en ollut, koulukiusaajasta puhumattakaan (itse asiassa olin se, joka särmikkyydestäni huolimatta tulin juttuun kaikkien kanssa), mutta mallioppilas… Sääntöjen noudattaminen ja auktoriteettien pakkokunnioittaminen eivät ole leipälajini. Mutta kun eilen valokuvasin syömisiäni päivän mittaan, minulle tuli aika mallioppilas-olo!

Aamiainen

1. Aamiaiseksi join heti herättyäni Molkosan-vettä, kuten aina. Sitten otin teelusikallisen Eskimo-kalaöljyä (otan ihan reippaasti mitä tahansa kalanmaksaöljyä, mutta tämä limenmakuinen on minusta jopa hyvää). Eskimoa siksi, että se Hannan mukaan on laadultaan parasta. Sitten join viskilasillisen luomutomaattimehua, sekin joka-aamuinen juoma. Ripottelin päälle omatekoista viherjauhetta (kaikkia kuivattuja yrttejä, joita kaapissani on, nori-merilevää ja kuivattua chilipalkoa jauhettuna). Tällä kertaa varsinainen aamiaiseni oli viherpirtelö (vihreä paprika, kevätsipuli, omena, rkl hamppuproteiinia, tl Biokian tyrnijauhetta, 1 rkl kurpitsansiemeniä, 1 rkl saksanpähkinöitä, maamantelia, kauralesettä, steviaa ja viherjauhetta sekä teelusikallinen vehnänalkioöljyä, loraus greippimehua ja iso loraus vettä). Sitten nappasin aamutabut tuulensuojaan, näitä on tavallista enemmän, koska Hannan määräyksestä testataan nyt, mikä toimii kilpparivajeeseeni ja stressinhoitoon. Tällä ruokavaliolla en ajattele olevani ihan ensimmäiseksi lisäravinteiden tarpeessa, mutta asiantuntevat täsmäiskut on ainakin mielenkiintoista testata… Tummapaahtoista luomukahvia taisi mennä kaksi mukillista, ne jo läppärin ääressä kuten tavallista.

Toinen aamiainen

2. Kolme tuntia myöhemmin söin toisen aamiaisen treeniä edeltäväksi hiilaritankkaukseksi. Kaksi palaa speltti-siemen-näkkäriä, luomukirjolohta, vuohenjuustoa (kaikkia edellämainittuja saa edulliseen hintaan halpakauppa Aldista, täällä Saksassa kun ei vallitse elintarvikemonopolia ja hintakartellia toisin kuin Suomessa) , kurkkua, itseidätettyä sinimailasta ja sarviapilaa, tilliä.

Tein töitä vielä pari tuntia ja sitten kävin tunnin lenkillä. Lenkiltä palattuani join lasillisen aamusta jäänyttä viherpirtelöä alkupalaksi ennen ateriaa.

Loupällinen

3. Loupällinen (=lounas+päivällinen) nelisen tuntia toista aamiaista myöhemmin: Iso salaatti (kurkkua, keltaista paprikaa, retiisiä, porkkanaa, oliiveja, ituja, vuohenjuustoa, luomukirjolohta sekä loraus luomuoliiviöljyä ja liraus seesaminsiemenöljyä ja hyppysellinen soijakastiketta). Jälkiruuaksi omena.

Iltapäiväherkkuna oli kardemummalla maustettu luomukahvi kuohukermahatulla. Päivän mittaan join Molkosan-vettä kolmisen lasillista ja Vogelin Bambujuomaa mukillisen.

4. Iltakuudelta pari siivua luomukinkkua, loput lohesta  ja pikkubiitti vuohenjuustoa.

Lohta meni päivän mittaan 100 g, vuohenjuustoa samoin.

5. Iltayhdeksältä luomukananmuna herbamarella. Sen jälkeen Dormeasania (valeriaana-humalayrttivalmiste. Olen jo muutaman vuoden hoitanut unihäiriöitäni testaamalla eri luontaistuotteita ja päätynyt siihen, että minulla toimii parhaiten yhdistelmä valeriaanaa ja humalayrttiä, olen aiemmin käyttänyt noita sisältäviä tabuja ja nyt kokeilussa on Vogelin Dormeasan, joka on pahaa – mutta ei niin pahaa etteikö menisi alas reippaasti irvistämällä –  mutta vaikuttaa tehokkaalta).

Kun nyt katselen ruokapäiväkirjaani, voin hyvin kuvitella, että tämä vaikuttaa poseeraavalta paraatipäiväkirjalta. Mutta näin ei kuitenkaan ole. Minä oikeasti syön näin – aina kun saan itse valita. Pidän juuri tällaisesta ravinteikkaasta, värikkäästä ja maukkaasta ruuasta. Tykkään syödä aamupainotteisesti ja vähemmän kerrallaan. Silloin kun olen kylässä tai matkoilla, syön mitä tarjotaan (pullaosastoa lukuunottamatta). Ihan iloisesti, ei se aiheuta mitään ahdistuksia. En siis ole ortorektikko, taidanpahan vain olla totuttanut kroppani niin hyvään polttoaineeseen, että tavanomaisesta ruuan nimellä tarjottavasta bulkista tulee vain tunkkainen, raskas ja paha olo.

Ruokavalioni ei tule kalliimmaksi, koska toisaalta en osta valmisruokia, en kovinkaan usein syö ravintoloissa, teen paljon itse, ostan tarjouksista, luomua silloin kun se hinnaltaan on kilpailukykyistä jne. Ja kiitos anoppini minulla on kaappi täynnä kuivattuja yrttejä ja sieniä.

VIDEOVINKKI: katso Heikki Ruususen ajatuksia herättävä video Mitä luonto kertoo perfektionismista

Laitoin uuden kategorian ”kaupallinen” blogiini. Merkitsen jatkossa aina, kun postaukseni sisältää tuotemainontaa/kaupallisia linkkejä. Saan tuotteita koekäyttöön, mutta mielipiteeni eivät ole koskaan olleet eivätkä tule olemaan ostettavissa🙂. Kehun vain sellaisia tuotteita ja palveluja, joihin oikeasti uskon, ja joita oikeasti käytän.