Olen vähentänyt ruokavaliossani tärkkelyksen ja sokerin osuutta (minua voisi siis kutsua karpiksikin), syön paljon kasvisruokia (minua voisi kutsua siis myös fleksaajaksi). Itse käytän mieluimmin termiä hiilaritietoisuus, mutta en todellakaan toivo saavani mitään ruokavaliotarraa otsaani. Alan olla niin täysi näitä mielikuviin, kuvitelmiin ja Iltapäivälehtien lööppeihin perustuvia ”tietoja” ravitsemuksesta ja ruokavalioista, että alan kohta kirjoittaa kieli poskella puutaheinää vaikkapa kasvissyöjistä (nehän kaikki on ekoterroristeja!) tai vegaaneista (tunnen yhden joka syö lähinnä sokeria, joten kaikki vegaanit ovat siis sokeriruokavaliolla, eikö vain?) .

Kokosin sekalaisia ruokakuvia viime vuosien ja ihan viime päivien varrelta. Näin herkutellaan Maanantaisoturin dieetissä!

Aamiaisia ja brunsseja

Sunnuntaibrunssi: saksanhirvilihapullia, jotka suurustan jauhamalla kuivattuja suppilovahveroita jauheeksi, mukana sipulia ja paprikaa. Oikealla olevat pannarit on tehty kikhernejauheesta.

Arkiaamainen: olen ihastunut spelttinäkkäreihin. Ne eivät turvota ja maistuvat hyvälle. Suorastaan rakastan sarviapilalla maustettua luomuvuohenjuustoa (jota saa halpakauppaketjusta edullisesti täällä). Yhtä ihania ovat sarviapilan idut, joita idätän itse. Itujen aatelia!

Lounaita, päivällisiä ja loupällisiä

Bataattia ja pestoa. Tykkään hirmuisesti bataatista ja sen  mausta, mutta valitettavasti IBS-mahani ei tykkää bataatista… Peston teen aina itse luomuoliiviöljystä, parmesanista ja anopin viljelemästä basilikasta (tuore olisi tietyst ihaninta, mutta ihan hyvää tulee kuivatustakin).

Tuikitavallinen lounassalaattini.

Sunnuntailounas viikon takaa: paistettua halloumia ja vapaasti kehiteltyjä välimerellisiä naposteltavia. Munakoisohöystöstä tuli erityisen herkullista, ohje oli muunneltu versio Gino d’Acampon kirjassa olleesta.

Lihamureke saksanhirvestä.

Viime pääsiäisenä söimme nokkoskeittoa vastapoimituista nokkosista. Suurustan pinaatti-, mangoldi- ja nokkoskeitot usein kvinoalla. Teen ne (itsekeitettyyn) liha- tai kasvisliemeen (Herbamare) ja pyöristän kuohukermalla. Päällä raastettua parmesania. Juomana oli Spätburgunderia (merkkiä en muista, mutta ihan tavallista ruokakaupasta ostettua), jonka maku sopi mainiosti yhteen nokkoskeiton kanssa.

Erään sunnuntain loupällinen: kesäkurpitsaa, saksanhirvijauhelihaa ja vesimelonia.

Sushikokeiluja: makeja myös punariisistä.

Eilinen pikainen pikkulounaani: kasvispihvejä (mukulaselleriä, porkkanaa, retikkaa, kananmunaa, kuivattuja, jauhettuja suppilovahveroita, kauraleseitä – kaikki luomua), joita tein vastikään kolme pellillistä kerralla ja pakastin valmiiksi annoksiksi.

Eilisiltainen ateriamme:  luomuoliiviöljyssä ja luomuvoissa paistettua luomukirjolohta, halloumia. höyrytettyja kasviksia (tomaattia, vihreää parsaa ja paprikaa), kurkkua ja mustia seesaminsiemeniä.

Reissussa

Matkoilla syön paikallisia ruokia.

Lounas pyöräretkellä Münchenissä: valkomakkaraa ja vehnäolutta Englantilaisessa puutarhassa.

Samalta Münchenin reissulta: ateria ukkoni mieleen🙂

Kirnupiimää tilabaarissa Itävallan Alpeilla.

Tapanani on tehdä arkiruuat sen mukaan, mitä ruokia ja mitä tähteitä on kaapissa. Niinpä sattuu aniharvoin, että meidän perheessä heitetään ruokaa pois.  Käymme kaupassa kerran, korkeintaan kaksi viikossa. Aika usein sattuu sitäkin, ettei jääkaapissamme paljon muuta ole kuin valo ja kalaöljykapselit  siinä vaiheessa kun taas on kauppareissun paikka.