Hiilihydraatteja sisältävien tuotteiden hyödyt unohtuvat tutkijoiden mukaan karppauskeskustelussa liian usein. Vaikka energiantarve saadaan tyydytettyä ilman hiilihydraatteja, on hiilihydraatteja sisältävissä tuotteissa muun muassa tärkeitä kuituja ja kivennäisaineita, sanoo ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Kuidut vaikuttavat esimerkiksi suoliston terveyteen, verensokeritasapainoon ja kolesteroliin. Hyödyllisiä kuituja ei saa kuin hiilihydraatteja sisältävistä kasvikunnan tuotteista.

Vaikka ihminen voi elää hyvin vähillä hiilihydraateilla, on tilanne Fogelholmin mukaan elimistölle stressaava. Esimerkiksi lihakset saavat energiansa normaalisti hiilihydraateista.

– Lihakset tulevat periaatteessa toimeen ilman hiilihydraatteja. Jos pitää tehdä raskasta fyysistä työtä, kuten vaativaa urheilua, lihas tarvitsee hiilihydraatteja, Fogelholm sanoo.

Lähde: Savon Sanomat

PERUNA (suluissa lihavoituna vastaavat arvot PARSAKAALILLE)

Kivennäis- ja hivenaineet
kalium 500.0 mg (400.0 mg)
magnesium 24.0 mg (24.0 mg)
kalsium 5.6 mg (48 mg)
fosfori 45.0 mg (90.0 mg)
rauta 0.7 mg  (1.1 mg)
sinkki 0.3 mg (0.1 mg)
jodidi (jodi) 1.0 µg (1.0 µg )
seleeni 0.6 µg (0.4 µg )

Typpiyhdisteet
tryptofaani 0.5 mg (37.0 mg)

Vitamiinit
A-vitamiini RAE 0.6 µg (85.9 µg)
D-vitamiini 0 µg (0 µg)
E-vitamiini alfatokoferoli <0.1 mg (0.7 mg)
K-vitamiini 1.04 µg (110.0 µg )
C-vitamiini 10.0 mg (120 mg)
folaatti (HPLC) 23.2 µg (113.1 µg )
niasiiniekvivalentti NE 0.6 mg (1.5 mg)
niasiini (nikotiinihappo + nikotiiniamidi) 0.6 mg (0.9 mg)
riboflaviini (B2) 0.03 mg (0.20 mg)
tiamiini (B1) 0.21 mg (0.10 mg)
B12-vitamiini (kobalamiini) 0 µg ( 0 µg)
pyridoksiini vitameerit (vetykloridi) 0.12 mg (0.11 mg)
karotenoidit 67.9 µg (2858.2 µg )

100 g perunaa 74 kcal ; parsakaalia 30 kcal
josta tärkkelystä perunassa 14,9; parsakaalissa 0 g
sokeria perunassa 0,6 g (HH yht 15,5 g) ; parsakaalissa 2g (HH yht 2 g)
kuitua perunassa 1 g; parsakaalissa 2.5 g
proteiinia perunassa 1.9 g ; parsakaalissa 4,6 g

Siitähän laihduttajan on helppo laskea, mitä kannattaa lautaselle mättää.

Mutta totta: jos harrastat aktiivisesti varsinkin ”räjähtävää energiaa” vaativaa urheilua, tarvitset hiilareita enemmän. Vaikka sitten perunasta. Ja vasta maasta nostetut uudet perunat ovat herkkua. Mutta ei perunan (tai kuuden päivittäisen leipäpalan) puutteeseen kenenkään terveys romahda, mikäli ne korvaa kasviksilla. Väitän, että päinvastoin…