Tämän päivän Iltalehdessä on juttu meidän terveysapostoleiden omista elämäntavoista. Koska haastateltavia oli useampia, kullekin varattu tila oli aika pieni, joten ajattelin hiukan syventää kuvaa.

Miten itse syön?

Syön kuten kirjoissani opetan. Hiilaritietoisesti sekä kuria ja rentoutta yhdistellen. Ruokavalioni on vähäviljainen, lähes gluteeniton, vähän maitotuotteita sisältävä, kasviksille perustuva, marjoja ja hedelmiä suosiva ja jokseenkin kokonaan vailla lisättyä sokeria. Saan ruokavaliossani piilosokeria vain tummasta suklaasta ja joskus Suomi-lomilla pienistä lakuannoksista. Kotona en käytä sokeria koskaan missään, saan riittävästi makeaa marjoista ja hedelmistä.

aamiainen

Aamiainen: ruisnäkkäriä ja hapankorppuja, ranskalaista maalaispateeta vuohenjuustoa, goudaa, luomuvoita  ja luomukirjolohta. Voi on ukolle, itse en tarvitse lohen tai pateen lisäksi voita, vuohenjuusto taas on mulle.

all-in-one

All-in-one-leipäset: yritin kehittää eväskikkareita, joissa olisi ”kaikki” sisällä valmiiksi. Näissä on kuitua (maamantelia ja kauraleseitä), täysjyväspelttijauhoja (speltti ja ruis pieninä määrinä ovat  ainoat gluteenipitoiset ruokavaliossani – siis kotioloissa); kasviksia (kuivattua porkkanaa ja palsternakkaa); proteiinia (auringonkukansiemeniä ja hamppuproteiinia) ja hyviä rasvoja (oliiviöljyä). Kyllä näitä pelkilteenkin järsi, mutta paremmalta maistuivat päällysten kanssa. Tuotekehittely jatkuu siis vielä!

brunssi

Synttäribrunssi: spelttinäkkäreitä, kananmunia, kaaliraastetta ja punajuuria, japanilaisia kuivattuja kalasia, oliiveja, tyrnivoita, pestoa. omenaa ja luomubanaania sekä saksanpähkinöitä. Juomina tomaattimehua viherjauheella, vihreää teetä ja samppanjaa.

luusoppa

”Höperösoppa”: munakoisoa, sellerinvartta ja verkkomelonia (kypsiksi keitettynä ja soseutettuna), liemi tehty lihaisasta villisian luusta. Raastettua parmesania päällä. Näyttää vähän ankealta, maistui herkulliselta.

salaatti

Tyypillinen lounassalaattini: väriä pitää olla! Ja volyymiä🙂. Rouskutettavien lisäksi kuttufetaa ja auringonkukansiemeniä, oliiviöljyä ja lopuksi ripsaus tyrniöljyä. Juomana kylmää vihreää teetä.

Miten liikun?

Olen intuitiivinen liikkuja. Tarkoitan tällä sitä, että stressi- ja unitilanteen mukaan liikun enemmän tai vähemmän, rasitan kroppaani enemmän tai vähemmän (kahvakuulatreeni/ jooga/ pyöräily/ kävely jne.). Aitoon saksalaiseen tapaan yhdistämme aina ilon ja hyödyn, nautinnon ja liikkumisen. Tämä tarkoittaa sitä, että saatamme pyöräillä Champagnessa tai Münchenissä, ja patikoida Alpeilla tai viinialueilla.

Miten nukun?

Vaihtelevasti. Kärsin hyvin helpiosti unihäiriöistä (stressi, täysikuu, ketoosi, hormonaaliset syyt. liiat ideat jne.). Niinpä joudun hyvin tarkkaan noudattamaan kaikkia omia ohjeitani unettomuuden ehkäisyssä. Käytän myös vakituisesti Vogelin Dormeasania (ei tietääkseni myydä Suomessa) tai valeriaana-humalayrtti kapseleita.

Hormonijooga auttaa, meditointi auttaa, ulkoilu auttaa. Samoin syömättömyys ja juomattomuus illalla. Alkoholin karttaminen viikolla. Pimeä, viileä ja hiljainen makuuhuone. Jne.

Lisää aihepiiristä blogissani:

Übervihreää

Eläinten syömisestä, E-ruoasta ja EI-ruoasta

HHT-kokkauksia viime päiviltä

Syyskuvia ja -ruokia

Tattarin salattu voima

TIEDOTE 5/2 PORUKALLE:

Pidän nettilomaa pääsiäisen ajan. Jatkan kommentointia ensi tiistaina, jolloin myös ilmestyy seuraava kirjoitukseni. Olkaa iloisia ja reippaita ja nauttikaa pääsiäisestä ja vapaapäivistä (ne joilla pääsiäinen on vapaata).