fast-fake

PITKÄPAASTO

Useamman päivän mittainen jakso, jolloin pidättäydytään kokonaan syömisestä. Voidaan toteuttaa mehu- tai vesipaastona. Yleensä olo helpottaa joskus kolmen päivän jälkeen.

Tämän paastoamistavan hyöty on lähinnä henkinen. Fyysisesti se on elimistölle kova rasitus, sillä toisin kuin yleensä kuvitellaan, elimistö ei lepää paastotessa, vaan hormonitoiminta häiriintyy ja elimistö kokee stressiä.

Monet kokevat jotenkin puhdistuvansa pitkän paaston aikana, olo kevenee henkisesti ja fyysisesti. Lähteneet kilot tulevat kuitenkin tavallisesti nopeasti takaisin, kun kroppa ottaa kiireen vilkkaa kiinni menettämänsä energian.

PÄTKÄPAASTO

Voidaan toteuttaa niin, että pidättäydytään kokonaan syömisestä 1-2 kertaa viikossa 24 tuntia. Esimerkiksi aamiaisesta seuraavaan aamiaiseen, lounaasta seuraavaan lounaaseen jne. Muinä aikoina syödään normaalisti.

Toinen tapa on olla joka vuorokausi 16 tuntia syömättä (joidenkin lähteiden mukaan naiset 14 tuntia), esimerkiksi iltapäivästä kello kolme seuraavaan aamuun kello seitsemään. Tähän usein liitetään voimaharjoittelu tyhjällä mahalla.

Pätkäpaastoilu ei sovi kaikille ihmisille, eikä välttämättä varsinkaan kaikille naisille. Monille naisille pätkäpaasto aiheuttaa unettomuutta, kuukautisten poisjäämistä jne. Siksi en itse suosittele naisille pidempikestoista pätkäpaastoilua (siis tyyliin joka päivä 16 tuntia syömättä tai joka toinen päivä paastoamista). Kahtena päivänä viikossa toteutetulla pätkäpaastolla ei pitäisi olla huonoja vaikutuksia naisten hormonitoimintaan, vaan se saattaa vauhdittaa aineenvaihduntaa, ja auttaa esimerkiksi painon jumituksiin.

Pätkäpaasto ei sovi raskaana oleville, diabeetikoille, munuaisten vajaatoimintaa poteville eikä ahmimishäiriöisille.

Intermittent Fasting Diets

PUOLIPAASTO (erittäin niukkaenerginen dieetti ENE)

Tämä projekti käynnistyi TV-ohjelman innoittamana. Ohjelmassa suositeltiin kahtena päivänä viikossa 500 kcal päiviä. Ohjaaja itse syö tuon kalorimäärän kahdella aterialla. Joidenkin ohjeiden mukaan se syödään yhdellä kertaa.

Itse sovellan kolmen aterian pohjalta. Siksi, että se vaihtoehto sopinee minulle parhaiten. En siis pätkäpaastoile, vaan noudatan oikean ruoan ENEä kahtena päivänä (en siis käytä mitään pussidieettivalmisteita). Normiviikkoina tiistaisin ja torstaisin. Jaksan juuri ja juuri tuon verran kalorienlaskentaa – ja nälkää. Yhden päivän sitä roikkuu vaikka löysässä hirressä. Kun tietää, että huomenna voin syödä normaalisti. Minulle normaali syöminen tarkoittaa hiilaritietoista, terveellistä syömistä. Paljon kasviksia ja hyviä kasviöljyjä ja sopivasti luomuvoita. Kalaa pari kertaa viikossa, riistalihaa samoin. Aika moni päivä menee ihan vegelinjalla. Jos alkaisin vielä enemmän niuhottaa syömisteni kanssa, se menisi jo syömishäiriön (ortoreksian) puolelle. Siksi en niuhota, vaan suhtaudun ruokavaliooni rennosti. En myöskään syö liikaa, olen oppinut yhden lautasellisen politiikkaan. Testaan nyt, vauhdittaako 5/2 aineenvaihduntaani, mutta en halua uni- enkä hormonihäiriöitä, siksi tämä viritys.

Jokaisen teistä kannattaa miettiä omaa syömistyyliään, ja muokata kalorirajoituksesta itselleen sopiva versio. Pitäen mielessä, ettei pätkäpaaston soveltuvuudesta naisille ole kunnollista tutkimustietoa. Kun siis teette ihmiskoettanne, kuulostelkaa kroppanne reaktioita herkällä korvalla.

ENE-dieetti