biggest-jokeouti-lammi

Tavoitteenani on raivata työnurkkaukseni paperivuoret! Huomasin tulleeni siihen pisteeseen, etten enää hallitse muistiinpanojeni ja tiedostojeni ylläpitoa. Tähän saakka sisäinen hakukoneeni on toiminut suunnilleen periaatteella ”Missähän kirjassa kirjoitin aiheesta?” -> kyseisen kirjan tietokonekansio  tai masterkäsis -> tieto joko löytyy tai ei…

Olen antinörtti, en ole hitustakaan kiinnostunut tietämään, mitä tietävä koneeni on syönyt. Haluan vain tietää, miten sen kanssa voi  toimia mahdollisimman aikaa säästävästi, tehokkaasti ja kaikki mahdollisuudet hyödyntäen. Outi Lammin Opi ja työskentele verkossa – Tätinörtti opastaa -kirja ilmestyi kuin tilauksesta juuri tässä vaiheessa, jolloin olin jo tehnyt päätökseni. Kirja on mainio. Lammi selittää asiat selkeästi, ymmärrettävällä ihmisten kielellä, mutta älykkäästi. Ei tullut hetkeäkään sellainen olo, että tässä nörtti nyt vääntää tädille rautalankaa.  Lammi esittelee keskeiset verkossa työskentelyn ja oppimisen välineet, osa oli vanhaa ja tuttua ja osa minulle ihan uutta. Mutta kirjan avulla olen aloittanut tietokonetyöskentelyni tsekkauksen. Olen merkinnyt kirjaan ruksit kohtiin, jotka ovat to do -listallani.

Aloitin järjestämällä koko tietokoneeni. Valokuva-arkisto tosin on vielä keskeneräinen. Mutta muut tiedot ovat nyt selkeästi jaoteltuina. Esimerkiksi KIRJAT-kansio sisältää alakansiot  SUUNNITTEILLA, TEKEILLÄ ja VALMIIT. Niiden alla ovat sitten kirjakohtaiset aineistot (menneiden kymmenen vuoden kirjat ja tulevien kymmenen vuoden…). Koti-kansioon tallensin tiliotteet ym. Miksi ihmeessä nekin on pitänyt printata? Firman kansioon samalla tavoin, kaikki PDF:inä talteen. Viisi mappia tyhjeni papereista ja sisältö siirtyi silppuriin. Yksi hylly vapautui kaapista.

Kävin myös läpi E-kirjani. Miksi minun on niitäkin pitänyt printata? No siksi, että tykkään raapustella ajatuksiani marginaaliin ja alleviivailla. Onneksi Tätinortti opastaa myös Evernoten käyttöön. Sen opettelu on agendalla. Ja ne printit menevät uusiokäyttöön. Toiselle puolelle voi tulostaa (jos mitään tulostettavaa enää tulee…).  Taas tyhjenee monta mappia ja hyllyä. Päätin myös hankkia tablettitietokoneen ja siirtyä lukemaan sillä mahdollisimman paljon (työkirjoja). Rakastan perinteisiä kirjoja ja edelleenkin aion nautiskella laatuajasta hyvän painetun kirjan parissa, mutta on paljon sellaista, jota minun on luettava työni vuoksi, ja talletettava koska saatan tarvita toistekin.

Olen tähän asti ämpyillyt älypuhelinta vastaan. Koska havaintojeni mukaan sitä käytetään lähinnä älyttömänä puhelimena, jonninjoutavuuksien viestittelyyn Facebookissa ja herkeämättömään viestitulvien tsekkailuun. Lammi onnistui poistamaan ennakkoluuloni ja palautti minut todellisuuteen: minähän se olen joka päättää, mitä laite tekee! Ei niin päin, että laite päättää mitä minä teen. Tykkään Tätinörtin tervejärkisyydestä, joka ilmeni kautta koko kirjan. Siis älypuhelin hankintalistalle.

Sen jälkeen onkin saatava tietokone, tabletti ja älypuhelin synkkaan. Työt ja muistiinpanot ajantasaisesti kaikkiin. Tähänkin löytyy kirjasta ohjeet.

Olen nyt ensimmäisellä portaalla henkilökohtaisessa oppimissuunnitelmassani.

Jatkoa seuraa, muun muassa pilvessä työskentelyä 🙂  lääkärin kanssa, joka on kanssakäsikirjoittajani yhdessä isossa kirjaprojektissa.

Outi Lammin blogi Tuolin ja näppäimistön välissä

Kirja Bookyssa

