evolutionofmanOlisiko pätkäpaastosta pysyväksi elämäntavaksi?

Ryhmä Rämä on kutistunut, mutta muutamat meistä ovat jo vakuuttuneet, että tästä tulee elämäntapa. Esimerkiksi minä itse. Testailen vielä, mikä mahtaisi olla se kaikkein ”omin” tapa toteuttaa asia, mutta tällä tiellä mennään, eikä paluuta ole!

Painoni ei alun jälkeen ole pudonnut dramaattisesti (3,5 kg tällä hetkellä), mutta toisaalta olen tosiaankin elänyt muina päivinä ihan normisti, ja elämääni on sisältynyt juhlia, herkutteluja, lomaviikko, matkoja jne. Koska painoni siitä huolimatta on laskusuunnassa, touhua kannattaa siis jatkaa.

Toinen kirjaimellisesti painava peruste jatkamiselle on kaikelle laihtumiselle vastahakoinen kroppani: olen postmenopaussi-ikäinen, poden lievää kilpirauhasen vajaatoimintaa ja lymfakierron häiriötä. Tämä ei nyt ole ruikutusta, vaan faktojen toteamista. Koska elän omien oppieni mukaan, en ole tämän paksumpi. Jos en niin tekisi, olisin taas liki satakiloinen. Mutta eipä kroppani ole suostunut palaamaan vaihdevuosia edeltäneeseen olomuotoonkaan – millään terveellä keinolla, syömishäiriötä en aio kehittää sen vuoksi.

Nyt olen vakuuttunut siitä, että stressinhallinnan jälkeen tehokkain keino saada hanttiin paneva kroppa laihtumisvaihteelle on pätkäpaasto itselle sopivassa muodossa. Edelleenkin olen varovainen siinä, mitä naisille voi suositella. Pätkäpaastoilu, varsinkin tiukkaan treenaamiseen yhdistettynä, saattaa aiheuttaa hormonihäiriöitä naisilla. Siksi avainasemassa on oman kehon kuuntelu: mikä sopii juuri minulle ja juuri minun elämäntapaani?

LUE LISÄÄ PÄTKÄPAASTOSTA:

Pätkäpaasto – 5:2, rasvapaasto ja 15 muuta tehokasta tapaa laihtua

Viimeiset rämäpääsissit, mitä olette ajatelleet ensi viikon jälkeen? Pistetäänkö jokin uudenlainen kesäproggis pystyyn? Kesätreeniä ja pätkistelyä?

Mainokset