Personal Trainer Juhani Pitkäsen mukaan jokaisen terveysbloggaajan teemoina nykyisin ovat ”mun puuro ja mun perse”. Mun perseestäni ette luultavasti kuvia tule näkemään, mutta mun puuroista pidän kuvapäiväkirjaa MealLoggerissa.

En kuvaa joka ateriaani, enkä jaksa Google Kääntäjän kanssa ahkeroida niin paljon, että kuvailisin joka ruuan sisällön tarkkaan (olen ruokasanoissa vähän kielipuoli, jotkut ruuat tunnen parhaimmin suomeksi, toiset saksaksi, mutta englantini on vähän huonommassa hapessa; toisaalta on hyvää alzheimerin ennaltaehkäisyä pohtia ruokasanoja kolmella kielellä ).

mustikkajälkkäri

Vuohenjogurttia, Biokian mustikkajauhetta, nektariininsiivuja ja mintunlehtiä.

MealLoggeriin voi tallentaa omat ruokakuvansa ja kirjoittaa niihin tekstiä, joko heti tai myöhemmin – tai olla kirjoittamatta. Voi seurata omia syömisiään, ja saada ideoita toisilta. Päämääränä on parantaa elämäntapoja. MealLogger tarjoaa mahdollisuuden myös kaloreitten, proteiinin ja hiilareitten tarkkailuun, se vaatii vaan vähän enemmän omaa datansyöttämistä.
Päivitykset voi tehdä tietokoneella tai älypuhelimella. Minä olen ladannut tablettiini sovelluksen, otan kuvia tabletilla ja laitan suoraan MealLoggeriin. Sovellusta on helppo käyttää.  Olen mukana Oatmealish-ryhmässä, jonne kaikki ovat tervetulleita. Oatmealish-ryhmän kuvaus kuuluu: ”For oatmeal and porridge users. How average or extreme is your daily starter?” Hih, no minähän en puuroa syö kuin aniharvoin (ehkä kerran kaksi vuodessa), mutta haitanneeko se mitään? Olen ryhmässä mukana, koska Mikkokin on. Ihan yhtä hyvä syy kuin mikä tahansa muukin🙂.
Mikon kanssa vaihtelimme ajatuksia tällaisten mobiiliterveys-sovellusten tulevaisuudesta. Minä haaveilin sellaisesta, että vain ottaisin kuvan sapuskastani, ja lähettäisin MealLoggeriin ja siellä joku algoritmikääpiö laskisi ravintoarvot. Ilmeisesti niin hassuja ei voi mielikuvitellakaan, ettei sellaista olisi kehitteillä. Toistaiseksi ei ole ratkaistu, miten ruuan määrän voisi laskea kuvasta, koska kuvausetäisyys vaikuttaa asiaan. Mutta ehkä joku neropatti ratkaisee tuonkin yhtälön lähitulevaisuudessa. Minähän olen niin matikkatampio että juuri ja juuri tiedän algoritmin tarkoittavan kaavaa😛.
hamppupasta-salaatti-blogi
Hamppupastasalaatti. Nuo madot ovat hamppupastaa. Olen viime kuukausina testaillut erilaisia kasviproteiineja. Hamppupastan maku oli neutraali, ihan mukava, mutta se ei sopinut mahalleni. Katsoin sisällysluettelon tarkemmin ja huomasin sen sisältävän vehnää, jota IBS-mahani ei kestä lainkaan.