well-behaved-women-quote Minua on pidetty ristiriitaisena, kun toisaalta kirjoitan työkseni terveydestä ja laihtuvasta elämäntavasta – ja toisaalta vedän kehokapinaa… Viime viikolla yksi kommentoi, että ”oot sitten heittänyt pyyhkeen kehään?” ja toinen: ”annetaan ittemme lösähtää vaan?”.

Ei, ei niin!

En minä kapinoi terveellisiä elämäntapoja ja itsestä välittämistä vastaan. Sen sijaan kapinoin ankarasti sitä vastaan, että olisi jokin MUOTTI, johon kaikkien meidän olisi mahduttava kelvataksemme. Että olisi vain yksi tapa olla kaunis. Että laihuus ja kauneus olisivat ainoat terveyden mittarit. Että laihtuminen olisi itsetarkoitus. Että laihuus ja kauneus olisivat menestyksen ja älykkyyden merkki. Että elämäntapoja pitäisi muuttaa itseinhon ja masokismin kautta…

Näen jatkuvasti esimerkkejä siitä, kuinka liian tiukille vedetyt ruokavalio- ja/tai treeniviritykset kostautuvat. Useimmat meistä ovat sellaisia, että jos kiristämme vaatimuksia itsellemme ehdottomuuksiin, se johtaa romahdukseen. Esimerkki: kiellät itseltäsi ehdottomasti viljatuotteet ja maidon. Vaikka viljatuotteiden välttelylle voi hyvinkin olla terveydellisiä syitä (esimerkiksi oma ärtyvän suolen oireyhtymäni voi paremmin vähäisillä viljoilla, lisäksi runsas viljansyönti lihottaa minua) ja maidon karttaminen auttaa monia aknesta tai lymfaongelmista kärsiviä, silti ehdottomuus voi johtaa siihen, että kun tulee paha mieli syystä tai toisesta, olet henkisesti ja fyysisesti ladannut itsesi oikein megamättöön.  Mätön jälkeen olet turvoksissa ja häpeissäsi, ja vannot taas tiukistelun nimeen.

Pätkäpaastosta voi tietysti helpostikin kehittää samanlaisen pakkomielteisen ja ahdistuneen kehän. Mutta ei ole pakko!

Pätkäpaasto on yksi erittäin toimiva keino päästä eroon tapa- ja lohtusyömisestä, ja rakentaa pysyvä terveyttä ja omaa tervettä ihannepainoa tukeva elämäntapa. Korostan ilmaisua ”omaa tervettä ihannepainoa”. Sillä ei tarkoiteta sitä, että pitäisi survoa itsensä johonkin ehdottomaan painoindeksiin. Mutta ei myöskään sitä, sairaalloisen laiha tai lihava olisi omassa ihannepainossaan. Siinä välillä on iso harmaan kirjo erilaisia ihannepainoja – ja niilläkin jotka ovat janan ääripäissä on oikeus tulla kunnioitetuiksi ajattelevina ja tuntevina ihmisinä, joilla on sairaus.

Varoitus: pätkäpaastoaminen ei sovi sinulle, mikäli olet raskaana, ykköstyypin diabeetikko tai syömishäiriöinen. Ei myöskään, mikäli olet todella syvästi tunnesyömisen kierteessä eikä, jos sinulla on alhainen verenpaine (korkea verenpaine ei ole este pätkäpaastoamiselle). Hyvin herkkämahaisten täytyy olla tarkkana, katarrivatsaiset saattavat saada niin kovia nälkäkipuja, ettei pätkäpaasto ole heidän juttunsa.

TERVETULOA MUKAAN KAIKKI! MYÖS HANGAROUNDJÄSENET!

patkapaasto-netti

PÄTKÄPAASTOILLEN PIKKUJOULUUN