Real food - slow foodLaadimme lääkäri Ilkka Salmenkaidan ja DI Anja Nysténin kanssa hiilihydraattitietoisen ruokapyramidin vuonna 2005. Viimeinen sana oli Ilkka Salmenkaidalla, joten marjat ja hedelmät ovat vähemmän nautittavien ruokien joukossa. Omassa ruokapyramidissani marjat ja hedelmät ovat kasvisten kanssa samalla tasolla. Marjoja saatan syödä puolikin litraa kerralla, hedelmissä rajoitan hiukan tarkemmin kerta-annoksia mutta syön niitä joka päivä (jo vuonna 2004 kutsuin itseäni hedelmäkarpiksi, minun iloisuuteni seisoo ruokavalion osalta marjojen ja hedelmien varassa).

Viisi vuotta myöhemmin Suomessa julkistettiin Itämeren ruokakolmio, virallistahollakin oli havahduttu siihen, että kasvikset ovat terveellisempi perusta ruokavaliolle kuin viljatuotteet (vanhassa ruokapyramidissahan komeilivat runsaimmin nautittavien ruokien joukossa leipä, puuro, peruna, pasta, riisi, ja kuvassa vielä korvapuustitkin…).

Täällä Saksassa törmäsin vajaa neljä vuotta vuotta sitten lääkärin vastaanotolla tämmöiseen julisteeseen:

Yksi lääkärissäkäyntiTämän pyramidin alaosa näyttää aika pitkälle omalta ruokapyramidiltani. Maitotuotteita käytän (sen melko vähän, minkä käytän) sekä normaali- että vähärasvaisina (esimerkiksi rahkasta pidän enemmän vähärasvaisena kuin rasvaisena, täällä Saksassahan on valinnanvaraa sen suhteen). Omassa pyramidissani pasta ja peruna ovat lähes olemattomassassa roolissa, ja riisiä syön sushissa. Valkoisia vehnäjauhoja syön aniharvoin, lähinnä matkoilla jos ei muuta mahdollisuutta ole. Oman ruokapyramidini huipulla ovat nuo hiilaritietoisen ruokapyramidin fiksut herkut ja psyykeruoka (joka minulle tarkoittaa lakritsaa ja ylipäätään rentoa poikkeamista valitsemastani ruokavaliosta).

Ruokapyramidien tarkoitus on lähinnä havainnollistaa terveellistä perustaa ruokavaliolle. Ne kuvastavat AINA syntysijansa ruokakulttuuria ja ennen kaikkea kansantaloutta. Terveysnäkökulma on sitten kolmantena. Hiilaritietoinen ruokapyramidi syntyi ihan pelkästä terveysnäkökulmasta, koska meillä tekijöillä ei ollut sidonnaisuuksia, jotka olisi pitänyt ottaa huomioon.

Muistutan kuitenkin siitä itsestäänselvyydestä, että olemme kaikki yksilöitä. En oleta, että muiden pitäisi syödä kuten minä syön. Tämä sopii minulle, mutta sinun pitää etsiä ja löytää oma tapasi, jollet jo ole niin tehnyt.

patkapaasto-netti

PÄTKÄPAASTOILLEN PIKKUJOULUUN