boost-foodsEi ole olemassa ihmeruokia, jotka saavat aineenvaihduntasi hyrränä polttamaan energiaa, mutta on ruokia, joilla on aineenvaihduntaa lievästi kiihdyttävä vaikutus. Tutkitusti sellainen on esimerkiksi chilillä, mutta tutkijat ovat myös havainneet, ettei chilin boostaava vaikutus jatku, kun chiliä nautitaan usein ja ehkä runsaahkosti. Viisasta on ujuttaa ruokiin päivittäin mukaan jotakin näistä, vaihdellen koko ajan, jottei kroppa totu.

Otteita kirjastani Maanantaisoturin dieetti:

Greippi

Ravitsemushoitona greippiä voidaan käyttää suun ja kurkun allergioitten ja infektioitten lieventämiseen. Greipin väitetään olevan hyväksi myös sydämelle ja verisuonille. Greippi sisältää kalsiumia, magnesiumia, kaliumia ja C-vitamiinia.
 

Vihreä tee

Vihreän teen terveysvaikutuksista liikkuu paljon liioiteltua ja myös ristiriitaista tietoa. Joidenkin tutkimusten mukaan sillä on sydäntaudeilta suojaava vaikutus, toisten tutkimusten mukaan ei ole. Sama koskee sen syövältä suojaavaa vaikutusta; toisten tutkimusten mukaan sellaista on, toisten tutkimusten mukaan vihreä tee ei suojaa syövältä. Vihreä tee sisältää runsaasti flavonoideja, tosin niistä tärkeimmäksi katsottu (EGCG) imeytyy huonosti suolistosta elimistöön. Joka tapauksessa vihreä tee sisältää antioksidantteja (joiden koko vaikutusmekanismia ei vielä tiedetä) sekä hiukan virkistävää kofeiinia, joten sitä kannattaa käyttää terveellisenä kahvinkorvikkeena. Kahvin kofeiini kiihdyttää aineenvaihduntaa, sekin on ihan terveellistä kunhan pitää rotin sen juomisessa.
 

Omena

Omena lievittää ummetusta ja sisältää pektiini-nimistä liukoista kuitua.
 

Parsakaali

Parsakaalin ravinteikkuus yhdistettynä vähäkalorisuuteen tekee siitä superruoan, joka on mainio valinta myös pätkäpaastotessa. Parsakaali on myös hyvä kuidun lähde.
 

Kaneli ja curry

Kaneli ja curry ovat lämmittäviä ja ”energisoivia” mausteita.
 

Kaura

Kaura sisältää runsaasti liukoista kuitua ja vaikuttaa lievästi ummetusta ehkäisevästi. Kauraleseet ovat erinomainen kuitulisa esimerkiksi smoothieihin, koska ne ovat pehmeitä ja muokkautuvat kuohkeiksi.
 
Muut kuvassa mainituista ruoka-aineista ovat toki monin tavoin terveellisiä, mutta en kyllä tiedä mihin niiden aineenvaihduntaa boostaava vaikutus voisi perustua. 
 
 
 
 
 
patkapaasto-netti
 
 
 

PÄTKÄPAASTOILLEN PIKKUJOULUUN