etanaTämän postauksen ilmestyessä olen jo Turkissa aloittamassa yhdeksän päivän yksinäistä jooga- ja meditointilomaa. Tein vuosi sitten ensimmäisen kerran tämmöisen matkan ja huomasin, kuinka hyvää tekevä vaikutus sillä oli.Tähän aikaan vuodesta turkkilaisissa wellness-hotelleissa on hiljaista. Paikallisia lyhyitä lomia viettäviä perheitä ja toki muutama saksalaisten eläkeläisten ryhmä, mutta hotellin toiminta on hiipumassa, uima-allas tyhjennetty, eikä yksikään matkaopas häiritse rauhaani yhteisretkiä tyrkyttämällä.

Ohjelmassani on joogaa, meditointia, merenrantakävelyitä, hamamissa kylpemistä ja ehkä jokin hieronta. Tietokone on mukana, teen kyllä töitä, mutta rauhallista tahtia. Viime vuonna olin stressaantunut ja kirjoitin Villiinny kaupunkiviljelijäksi -kirjaa, mutta nyt ei ole mitään deadlinepakkoa. Kirjoitan E-kirjaa Terveysguruja kautta aikojen, ja annan ajatusten lentää.

Meditoinnilla on tutkitusti paljon hyviä terveysvaikutuksia. Säännöllinen tietoisen läsnäolon ja mietiskelyn harjoittaminen vähentää mielialaheilahteluja, masennusta, sydän- ja suolisto-oireilua sekä ylipäätään stressin kokemista. Se parantaa unen laatua, ja sitä kautta meditoinnin voi väittää myös laihduttavan.

Jos ajatus meditoinnista tuntuu vieraalta, ja ajan löytäminen sille mahdottomalta, tässä hauska opas alkuun pääsemiseen (ja vaikka olenkin mekastanut munakellomeditoinnin pöhköydestä, tässä homma on esitetty tavalla, joka on viisas):

Löyhästi aihepiiristä:

Kaksi punkkaria keskustelee überterveydestä

Totuus löytyy läpinäkyvistä aurinkokennoista

Hukassa jopa itseltään

Meditaatiokelloista, sielunmaisemasta, kuuhulluudesta

patkapaasto-netti

PÄTKÄPAASTOILLEN PIKKUJOULUUN