Lihaksikas ja rasvaton nykyihanne on epärealistinen 99:lle prosentille ihmisistä. Tarvittaisiin vähemmän kylmää narsismia ja enemmän hyväksyvää yhteisöllisyyttä.

ID-100204794

Image courtesy of marin at FreeDigitalPhotos.net

Tämän hetken fitnesstrendin mukaan ”vahva on uusi laiha” ja trendin seuraukset näkyvät jo syömishäiriöistä kärsiviä hoitavien ammattilaisten vastaanotoilla. Haastattelin kahta ammattilaista aiheesta: Syömishäiriökeskuksessa työskentelevää psykologi Anna Riihimäkeä sekä personal trainer Juhani Pitkästä.

Vaikka luotettavia tilastotietoja syömishäiriöiden lisääntymisestä ei juuri ole, asiantuntijoiden mukaan syömisen kautta oireilu näyttäisi olevan nousussa.

”Viime aikoina olen vastaanotollani huomannut sen, että osa aiemmin langanlaihaa kehoa tavoitelleista asiakkaista sanookin nyt haluavansa vahvan kehon. Käytännössä tämä saattaa kuitenkin tarkoittaa sitä, että henkilö, jonka keho jo valmiiksi käy ylikierroksilla, aloittaa rankan saliharjoittelun pystymättä vastaavasti lisäämään syömistä riittävässä määrin”, kertoo Anna Riihimäki.

Riihimäen mukaan ylenmääräinen liikunta voi tuntua helpommalta keinolta päästä eroon syömisen rajoittamisesta kuin omien ruokaan ja syömiseen liittyvien, mahdollisesti tiedostamattomienkin tunteiden käsittely. Runsaan liikunnan myötä pelko painonnoususta vähenee ja ihminen saattaa antaa itselleen luvan syödä.

Koska kuntoilu voi lyhyellä tähtäimellä helpottaa syömishäiriöstä kärsivän ahdistusta, sen määrä voi helposti lähteä käsistä, Riihimäki toteaa. Liikunnan vähentäminen voi tuntua vaikealta, sillä sen saatetaan pelätä vievän ’luvan’ syödä tai nostavan painoa. Joskus ylenmääräinen kuntoilu katkeaakin vasta fyysisiin vammoihin, sydänoireisiin tai sairaalaan joutumiseen. Hälytyskellojen pitäisi kuitenkin soida jo aiemmin; jos kuntoilukerran väliin jääminen ahdistaa, syömistä on kerran aloitettuaan vaikea lopettaa, rankka treeni ja tiukka ruokavalio johtavat ahmintakohtauksiin tai jos huomaa jo alkaneensa uupua mutta tuntee silti pakonomaista tarvetta jatkaa…

Anna Riihimäen vastaanotolle voi hakeutua vaikkei syömishäiriötä sairastaisikaan. Syömishäiriöstä kärsivien lisäksi moni muukin on pulassa syömisen, laihduttamisen, liikkumisen ja kehonkuvansa kanssa. Ongelmien kanssa ei kannata jäädä yksin, sillä apua on tarjolla. Syömishäiriökeskuksella on ilmainen auttava puhelin jonne voi soittaa, jollei tiedä kenen puoleen kääntyisi.

ID-100240588

Image courtesy of domdeen at FreeDigitalPhotos.net

Myös personal trainer Juhani Pitkänen on hiukan huolissaan nykysuuntauksesta. Toisaalta hänen mukaansa fitnesskulttuuri on monipuolistunut, bodaustyylisen treenin lisäksi crossfit on saanut suosiota. Pitkänen povaa, että hybridiharjoittelu eli kestävyys- ja voimailutreenien yhdistäminen on nouseva trendi.

Mielestäni lihaksikas ja rasvaton nykyideaali on epärealistinen 99 prosentille ihmisistä. Liikunnan markkinoiminen myönteisenä, kokonaisvaltaista terveyttä edistävänä etuoikeutena raskaan ulkonäkökeskeisen tuskailun sijaan voisi tehdä hurjasti hyvää. Monet ihmiset pelkäävät aloittamista, koska salit nähdään kaikenlaisten rasvattomien Hulkkien temmellyskenttänä. Tarvittaisiin vähemmän kylmää narsismia ja enemmän hyväksyvää yhteisöllisyyttä, Juhani Pitkänen kommentoi. Toivon todella, että hyvinvointi- ja terveysalalla alkaisi terveen kriittisyyden aikakausi, jotta Suomessa ei enää tarvitsisi nähdä median kohuotsikoita, joissa kauhistellaan älyttömillä treeni- ja laihdutusohjeilla aineenvaihduntansa hajottaneita ihmisiä. Lyhytkatseinen dieettiajattelu on toivottavasti vähenemässä, samoin peruskuntoilijoille turhien ravintolisien ja urheiluravinteiden kauppaaminen”.

Juhani Pitkänen pitää suomalaisten personal trainereitten osaamistasoa kohtalaisen hyvänä. Hänen mukaansa ainakin kolmen suurimman koulutusfirman taso on laadukas. Näistä valmistuvat ovat tavallisesti opiskelleet fysiologiaa ja ravitsemusta vähintään vuoden ajan.

Sen jälkeen on henkilöstä itsestään kiinni, miten hän kouluttaa itseään eteenpäin. Vaikka trainerikoulutuksen lisäksi olisi terveysalan tutkinto, jatkuva tiedon hankkiminen ja lisäkouluttautuminen ovat PT:nä menestymisen perusedellytyksiä, Pitkänen painottaa.

Häntä huvittavat epärealistiset odotukset, joita alalle haluavilla ihmisillä joskus on.

”Olen jutellut alalle haluavien kavereitten kanssa, joiden mielestä oma harrastuspohja ja PT-pikakoulun paperi riittäisivät ammatin harjoittamiseen. Mediaseksikkäältä tuntuva duuni houkuttaa kunnes huomataan, ettei se olekaan mikään rahasampo, eivätkä asiakkaatkaan ole kuumia fitness-kissoja, vaan todellisia ihmisiä todellisine ongelmineen.

”Yksi aloittelevien trainereiden pahimmista virheistä on lääkärin leikkiminen. Useimmiten tämä on eri lisäravinteiden suosittelua kremppoihin, mutta joskus jopa lääkeneuvontaa. Huh-huh!”

ID-100234778

Image courtesy of Witthaya Phonsawat at FreeDigitalPhotos.net

Koulutettu ja ammattitaitoinen personal trainer soveltaa osaamistaan jokaisen asiakkaan kohdalla yksilöllisesti räätälöiden. Ei ole olemassa yhtä ainoaa rautalankamallia, joka toimisi tehokkaasti kaikkien asiakkaiden kohdalla.

Työskentely asiakkaan kanssa lähtee aina hänen omista lähtökohdistaan. Kaikki eivät todellakaan halua maratoonareiksi, voimanostajiksi tai edes laihtua. Useimmilla on tavoitteena energisoitua, kohentaa terveysmarkkereita sekä oppia miten harjoittelua voisi monipuolistaa. Ihmiset ovat kyllästyneitä salilaitteissa istumiseen ja peruslenkkeilyyn, ja toivovat trainerilta uusia ideoita. Moni pyytää myös vinkkejä ravitsemuspuolelle, etenkin jos rahkalla kyllästetty jojolaihduttaminen on jatkunut useamman kierroksen ajan, Pitkänen selvittää.

Juhani Pitkäsen mukaan syömishäiriödiagnoosin tekeminen ei ole personal trainerin asia. Saadessaan asiakkaan, jolla epäilee esiintyvän häiriöistä syömiskäyttäytymistä, Pitkänen lähettää asiakkaan syömishäiriöihin erikoistuneelle psykologille. Mikäli alkutarkastuksessa ilmenee kiputiloja tai asiakkaalla on vanhoja vammoja, jotka vielä saattavat vaivata, Pitkänen lähettää heidät ensin yhteistyölääkärin tai -osteopaatin vastaanotolle.

Olisi hienoa saada useampi tunnettu ihminen näyttämään mallia jonkinlaisen ’kohtuullista’-kampanjan muodossa. Eräs rohkea entinen fitnesskilpailija on ollut taajaan päivälehtien otsikoissa, ja suuri hatunnosto hänelle. Itsekin olet jo pitkään näyttänyt mallia, Varpu. Vaadittaisiin kuitenkin enenevissä määrin irti- ja kannanottoja. Näihin olisi hyvä haastaa mukaan kotimaiset trainereita kouluttavat yritykset, liikuntalehdet ja kuntosaliketjut, eli tahot joilla on parhaat mahdollisuudet vaikuttaa ihmisten liikuntakäyttäytymiseen!”

Lisätietoja:

Anna Riihimäen nettisivut

Syömishäiriökeskus

Syömishäiriökeskuksen maksuton auttava puhelin 040 411 54 81 (suomeksi) ja 050 522 00 77 (ruotsiksi)

K3 Fitnessillä on 1.9.2014 alkamassa rennon painonhallinnan ryhmävalmennus, jonka ideana on korvata kaikenlainen kuuriajattelu pysyvillä, terveellisillä tavoilla, positiivisen yhteisön avustuksella ja viimeisintä tietoa soveltaen. Kurssi on toteutettu yhteistyössä ravitsemusterapeutin kanssa, ja mukana menossa on myös Suomen kovimpiin lukeutuva painonhallintaguru Patrik Borg. Kolmen kuukauden mittaisen valmennuksen hinta on vain 49 €. Lisätietoa täältä  ja täältä.

Blogin kirjoittajalla ei ole taloudellisia kytkyjä K3Fitnessiin.